خورش كنگر

همان‌طور كه بارها و بارها گفته‌ایم، خورشت‌ها در دسته غذاهای سنتی سفره‌های ایرانی جای می‌گیرند. در میان این دسته از غذاها، خورشت قیمه و قرمه‌سبزی از مشهورترین‌ها هستند اما …

همان‌طور كه بارها و بارها گفته‌ایم، خورشت‌ها در دسته غذاهای سنتی سفره‌های ایرانی جای می‌گیرند. در میان این دسته از غذاها، خورشت قیمه و قرمه‌سبزی از مشهورترین‌ها هستند اما خورشت‌های دیگری هم وجود دارند كه علاوه بر ایجاد تنوع، مواد مغذی فراوانی را به بدن شما می‌رسانند. اغلب اوقات، بسیاری از ما با كم توجهی‌ها و برخی رعایت نكردن‌ها از میزان این تركیبات ارزشمند كم می‌كنیم و مانع تأمین نیازهای روزانه‌مان از طریق خوردن این غذاها می‌شویم. حالا به برخی از نكاتی كه با رعایت كردن‌شان می‌توانید خورشت كنگر مغذی‌تری داشته باشید، توجه كنید.
▪ در ابتدا باید بگوییم كه كنگرها را تا جایی كه امكان دارد، خیلی ریز نكنید و از سرخ كردن آنها بپرهیزید. زیرا هر یك از این موارد موجب كاهش ارزش تغذیه‌ای این ماده غذایی می‌شود. در صورتی كه خواستید كنگرهای فریز شده را سرخ كنید بدون آنكه ادویه‌ای به آن اضافه كنید به همان شكل یخ زده در روغن بریزید و آنها را كمی‌تفت دهید. این كار نیز موجب می‌شود تا جذب روغن به وسیله مواد غذایی در حین سرخ كردن كاهش پیدا كند. به علاوه، به هیچ عنوان در ظرفی را كه در آن غذا سرخ می‌كنید، نبندید. زیرا این كار موجب می‌شود كه روغن سریع‌تر تخریب و تركیباتی كه برای بدن مضر شناخته شده‌اند، زودتر تولید شوند.
▪ برای تهیه این غذا تا جایی كه امكان دارد، از گوشت قرمز استفاده نكنید و به جای آن گوشت مرغ به كار ببرید.
▪ در صورتی كه خواستید از رب در تهیه این خورشت استفاده كنید، به جای رب از گوجه‌فرنگی‌های تازه كمك بگیرید.
▪ خورشت‌تان را در زودپز بپزید و آن را به مدت طولانی در یك قابلمه معمولی روی حرارت قرار ندهید.
▪ برخی از خانواده‌ها این خورشت را با سبزی‌‌های معطر تهیه می‌كنند و رنگ خورشت سبز است. توصیه ما به شما آن است كه تا جایی كه می‌توانید از سبزی‌های تازه و یا سرخ نشده در تهیه این خورشت استفاده كنید.
▪ سعی كنید برای تهیه این غذا از روغن زیتون و برای سرخ كردن مواد غذایی كه در تهیه آن استفاده می‌شود، از روغن‌های مایعی كه نقطه دود بالایی دارند استفاده كنید.
▪ این خورشت را به همراه برنج میل می‌كنند و توصیه ما به شما این است (البته اگر اضافه وزن دارید) از برنج‌های رژیمی‌استفاده كنید.) به علاوه از آبكش كردن آنها پرهیز كرده و به شكل كته میل كنید.
▪ برای تكمیل‌تر شدن وعده غذایی‌تان بهتر است به عنوان نوشیدنی از دوغ بدون گاز و به عنوان چاشنی از ماست استفاده كنید.‌