بررسی سندرم آسیت در طیور

در نواحی مرتفع جوجه های گوشتی نسبت به نارسایی بطن راست قلبی حساسیت دارند و جوجه های نر که سرعت رشد آنها زیاد است به دلیل احتیاج زیاد به اکسیژن غالبا" دچار عوارض شدید می شوند. …

در نواحی مرتفع جوجه های گوشتی نسبت به نارسایی بطن راست قلبی حساسیت دارند و جوجه های نر که سرعت رشد آنها زیاد است به دلیل احتیاج زیاد به اکسیژن غالبا" دچار عوارض شدید می شوند. کمبود اکسیژن در این حیوانات باعث ازدیاد تعداد گلبول های قرمز، همچنین انقباض عروق خونی در ریه ها گردیده به این ترتیب منجر به افزایش فشار روی بطن راست قلب می شود تا هر چه بیشتر خون را برای جبران کمبود اکسیژن به طرف ریه ها پمپاژ نماید.
این امر باعث کلفت شدن جدار عضلانی بطن راست گردیده ( هیپرتروفی ) و ممکن است منجر به نارسایی طرف راست قلب و متعاقبا" پیدایش آسیت گردد.بالغ بر ۳۰ درصد از جوجه های نر گوشتی مناطقی که در ارتفاع ۲۰۰۰ متری هستند، ممکن است بواسطه نارسای بطن راست قلبی تلف شوند،بخصوص اگر سرعت رشد آنها محدود نباشد و به این ترتیب احتیاج آنها به اکسیژن زیاد باشد. شیوع نارسایی بطن راست قلبی در جوجه های گوشتی که در ارتفاعات کم ، رشد می یابند نیز طی پنج سال گذشته رو به افزایش گذاشته و آسیت در بعضی از گله ها باعث تلفات تا ۵ درصد گردیده است. این وضعیت ممکن است مربوط به عارضه التهابی یا تخریبی جدار عضلانی قلب یا دریچه های آن باشد.علت معمولی گشاد شدن بطن راست و متعاقبا" نارسایی آن مربوط به افزایش فشار خون در رگ های ریوی می باشد. به نظر می رسد مهمترین عامل پیدایش ازدیاد فشار در رگ های ریوی در جوجه های گوشتی جدید در مناطق کم ارتفاع که مربوط به نیاز زیاد آنها به اکسیژن توام با سرعت رشد زیاد آنها باشد. در عین حال فضای محدود برای گردش جریان خون در مویرگ های ریوی نیز به پیشرفت این عارضه کمک می کند. بنابراین پایین آمدن میزان اکسیژن هوا در مناطق کم ارتفاع ، عامل اصلی ازدیاد فشار در رگ های ریوی نمی باشد. گردو غبار هوا ، آمونیاک و زیادی مونوکسید کربن ( حاصل از شعله آزاد مادرهای مصنوعی ) می توانند عامل کمک کننده و زیان آوری در بعضی سالن های مرغداری به حساب بیایند.جوجه های نر گوشتی که در دمای پایین پرورش داده می شوند استعداد بیشتری جهت ابتلا به آسیت دارند.
جیره های غذایی مختلف برای تعیین میزان تلفات ناشی از آن در آسیت به کار برده شد، و مشخص شد که جیره های غذایی کنترل شده در سن ۱۱-۶ روزگی ضمن حفظ وزن مناسب بدن و ضریب تبدیل غذایی و مارکتینگ تأثیر زیادی در جلوگیری از تلفات کلی و تلفات ناشی از آسیت دارد.آسیت به وسیله تجمع مایع در محوطه شکمی نمایان می شود. قبلا" فکر می شد که آسیت مشکل جوجه های پرورش داده شده در مناطق مرتفع باشد؛ لیکن اکثر مطالعات علمی و گزارش ها مشخص می کند که آسیت نه فقط در آمریکای شمالی بلکه دیگر نقاط دنیا مشکل اصلی می باشد.اتیو لوژی آسیت ممکن است پایه ژنتیکی ، مدیریتی ، محیطی و بیماری داشته باشد. گونه های با رشد سریع ، بیشتر به عوامل ایجاد کننده آسیت اجازه بروز می دهند؛ زیرا آنها برای متابولیسم خود نیاز به اکسیژن بیشتری دارند. تهویه ناقص باعث ضرر بیشتر ناشی شده از کمبود اکسیژن محیط می شود و باعث پیشرفت آسیت در طیور می شود.عوامل ایجاد کننده آسیت در مناطق سرد بیشتر دخیل می باشند. زیرا میزان فعالیت بدنی برای حفظ دمای بدن بیشتر است. همچنین بیماری های تنفسی نیز باعث افزایش وقوع سندم آسیت می شوند.