برنامه های حفاظتی جهت جلوگیری از ورود آنفلوآنزا به مزارع پرورش طیور

در حال حاضر خطر بروز آنفلوآنزای طیور تمامی کشورهای منطقه را تهدید میکند . این بیماری سبب زیانهای اقتصادی زیادی در صنعت طیور کشورها میشود . جلوگیری از ورود این بیماری به کشور …

در حال حاضر خطر بروز آنفلوآنزای طیور تمامی کشورهای منطقه را تهدید میکند . این بیماری سبب زیانهای اقتصادی زیادی در صنعت طیور کشورها میشود . جلوگیری از ورود این بیماری به کشور و جلوگیری از شیوع آن در کشور امری بسیار مهم است .بایستی توجه داشت که این بیماری ، براحتی از طریق لباس آلوده و یا رفت و آمد افراد به درون مزرعه انتشار میابد .
۱) همیشه درب سالنهای مرغداری را قفل نمائید . همچنین ، هنگامی که وارد سالن میشوید نیز درب سالن را از داخل قفل نمائید .
۲) مدیران و کارکنان مزارع پرورش طیور ، بایستی لباس کامل داشته باشند . این لباس شامل : کفش ، چکمه ، کلاه و دستکش میباشد .
۳) مدیران گله های طیور و سایر کارکنان یک مزرعه ، نبایستی سایر مزارع پرورش طیور را مورد بازدید قرار دهند .
۴) به افراد متفرقه اجازه نزدیک شدن بیش از اندازه به مزرعه و همچنین بازدید بی مورد از مزرعه را ندهید .
۵) پس از کار در مزرعه ، لباسهای خود را بطور کامل تعویض نموده و دستهای خود را تا بازو ، کاملا شسته و سپس محوطه ساختمان را ترک نمائید .
۶) بازدید از مزرعه و رفت و آمد در آن برای برخی از افراد ، اجتناب ناپذیر است . این افراد شامل : مزرعه داران ، رانندگان بارهای سوخت و یا تغذیه ، افرادی که کنتورها را در مزارع قرائت میکنند ، کسانی که وظیفه حمل و نقل طیور در مزارع را بر عهده دارند و ... میباشند . این افراد در خارج از سالنها نیز بایستی برخی از لباسهای حفاظتی را بر تن کنند . این لباسها شامل : چکمه ، کلاه و دستکش میباشد .
۷) رفت و آمد وسائل نقلیه در مزرعه بایستی شدیدا کنترل شود . در مواردیکه ورود وسائل نقلیه به داخل مزارع اجتناب ناپذیر است ( تحویل غذا و سوخت ) ، وسایل نقلیه بایستی بطور کامل ضدعفونی شده و سپس وارد مزرعه شوند .
۸) مکانهای ذخیره جیره های غذایی ، شانه های تخم مرغ ، جعبه ها و سایر تجهیزات حمل و نقل و بسته بندی بایستی تمیز و ضدعفونی شوند . این پاکسازی بایستی قبل و بعد از استفاده از این تجهیزات صورت بگیرد .
۹) با توجه به خطرهای احتمالی لاشه های پرندگان و یا پرندگان بیمار را برای آزمایشات تشخیصی ، بایستی به نزدیکترین آزمایشگاه تشخیصی ارسال نمود .
۱۰) لاشه های پرندگان بایستی بطور کامل منهدم شوند . خاک کردن لاشه ها و همچنین ، سوزاندن آنها روشهای بسیار مناسبی میباشند .
۱۱) افرادی که با پرندگان تفریحی ( بخصوص پرندگان آبزی ) ارتباط دارند ، حتی الامکان از ورود به مزارع پرورش طیور اجتناب کنند . در صورتی که ورود آنها اجتناب ناپذیر است ، با تعویض کامل لباس و استحمام کامل وارد مزارع شوند .
۱۲) از نشانه ها و علامتهای اخطار دهنده در ورودی مزرعه استفاده شود .
● نتیجه گیری :
امید است که بکارگیری روشهای ذکر شده ، از شیوع این ویروس در کشور عزیزمان جلوگیری نماید .