۲۲ دی ـ ۱۲ ژانویه ـ انگلیسی ها قصر شیرین را تصرف كردند

در این روز در سال ۱۲۹۶ خورشیدی (۱۲ژانویه ۱۹۱۸ ) باراتف ژنرال روس با آخرین سربازانش خاك ایران را ترك گفت. پس از پیروزی انقلاب بلشویكی روسیه ، لنین به تروتسكی كمیسر نیروهای مسلح …

در این روز در سال ۱۲۹۶ خورشیدی (۱۲ژانویه ۱۹۱۸ ) باراتف ژنرال روس با آخرین سربازانش خاك ایران را ترك گفت. پس از پیروزی انقلاب بلشویكی روسیه ، لنین به تروتسكی كمیسر نیروهای مسلح روسیه توصیه اكید كرده بود كه نظامیان روسیه را از ایران خارج سازد و گفته بود كه نظامیان یك دولت انقلابی نباید اشغالگر به شمار آیند .
در پی خروج آخرین سرباز روس از ایران ، نیروهای انگلیسی كه از طریق عراق وارد وطن ما شده بودند قصر شیرین و نیمی از استان كرمانشاه را تصرف كردند. انگلیسی ها در نیمه جنگ جهانی اول به بهانه درآویختن با عثمانی ( متحد آلمان ) كه از قرنها پیش عراق را در كنترل داشت وارد خاك این سرزمین شده بودند.
ورود نظامی دولتهای متحارب به ایران و چند كشور ایران دیگر در جریان جنگ جهانی اول كه قبلا اعلام بی طرفی كرده بودند این درس ماندگار را به همه ملل كوچكتر داده است كه ملتهایی كه قادر به دفاع نظامی از خود نباشند نمی توانند لذت استقلال و آزادی و سربلندی را بچشند.
در آن زمان ( سالهای جنگ جهانی اول ) هدف عمده انگلستان از حضور نظامی در عراق و ایران « نفت » این دو كشور بود زیرا كه با افزایش وسائط نقلیه موتوری، نیاز جهان آینده به این ماده حیاتی را برآورد كرده بود و با پیش بینی هایش می دانست كه آقای جهان دولتی است كه كلید جریان جهانی نفت را به دست داشته باشد. بعدا معاملات نفتی آمریكاییان با دولت سعودی، انگلستان را در وضعیت رقابت توام با سازش قرار داد.
تلاش هیتلر برای دست اندازی به نفت خاورمیانه و كوتاه كردن دست انگلستان، كه با همین هدف «رومل» را مامور پیش روی از شمال آفریقا به سوی شرق سوئز كرده بود و نیروهایش در شوروی را به سمت قفقاز و سرازیر شدن از این ناحیه به میدانهای نفت اعراب به حركت درآورده بود، بیش از پیش بر سماجت انگلیسی ها در كنترل نفت افزود و دیدیم كه چگونه در برابر ملی شدن نفت ایران ایستادگی كردند ولی روند این رویداد سرانجام آن دولت را مجبور به ورود به جریان سازش با رقیبان غربی كرد و .... مشاركت انگلستان در اشغال نظامی جاری عراق با همین هدف نفت و حفظ نفوذ قدیمی خود در خاورمیانه بوده است.
انگلستان اینك بیش از نیاز داخلی خود دارای ذخایر نفتی در دریای شمال است ولی دست داشتن در معاملات جهانی نفت ورای نیاز داخلی و كار تجارت می داند.باید دانست كه نزاع قدرتها بر سر نفت در آینده ای نزدیك قابل پیش بینی است زیرا كه مصرف كنندگان تازه ای در سطح جهان پدید آمده اند كه قدرتشان روزافزون و به میدانهای نفتی هم نزدیكترند و اصحاب این میدانها نیز تمایل بیشتری نسبت به آنها دارند.