۱۷ دی ـ ۷ ژانویه ـ انگشت نگاری و عکسبرداری از مسافران ورود به آمریکا

دستور انگشت نگاری، عكسبرداری و احیانا سئوالات متعدد در دروازه های ورودی آمریكا ( ۱۱۵ فرودگاه ، بنادر و مرزهای زمینی) كه از دوشنبه ۵ ژانویه ۲۰۰۴ ، جز در مورد اتباع ۲۷ كشور ( ۲۲ كشور …

دستور انگشت نگاری، عكسبرداری و احیانا سئوالات متعدد در دروازه های ورودی آمریكا ( ۱۱۵ فرودگاه ، بنادر و مرزهای زمینی) كه از دوشنبه ۵ ژانویه ۲۰۰۴ ، جز در مورد اتباع ۲۷ كشور ( ۲۲ كشور اروپایی ، كانادا ، استرالیا ، نیوزیلند ، ژاپن و سنگاپور) یه اجرا در آمد و از همان روز با واكنش هایی رو به رو گردید از جمله دولت چپگرای برزیل درقبال اتباع آمریكا مقابله به مثل كرد ، پروازهای مكزیك به آمریكا دچار تاخیرهای چند ساعته شد و در فرودگاههای میان راه ( رابط ) صفوف طولانی مقابل گیت های پروازهای آمریكا تشكیل گردید زیرا كه مشخصات مسافران به مقصد آمریكا باید الكترونیكال اخذ و به وزارت امنیت وطن در آمریكا ارسال و پیش از رسیدن مسافر به آمریكا به آن واصل شود.
حامیان آمریكایی حقوق مدنی این عمل را مغایر شئون انسانی می دانند و مدعی هستند كه ممكن است از این عكسها و اطلاعات سوء استفاده شود. برخی كشورها ناخرسندی خود را از جمع آوری ناخواسته اطلاعات و عكس و آثار انگشت اتباعشان توسط دولتی دیگر نشان داده اند. برخی منتقدین داخلی آمریكا این كار دولت را بهانه برای افزایش و نیز توجیه بودجه سنگین وزارت امنیت وطن دانسته اند.