برگی از تاریخ (۲۳ دی)

● درگذشت مسعودی مورخ و دانشمند بزرگ شیعه(۳۴۵ق) ابوالحسن علی بن علی مشهور به مسعودی مورخ و محدث شیعه و از عالمان و فرهیختگان امامی است. وی به بسیاری از سرزمین ها مسافرت نمود و حقایق …

● درگذشت مسعودی مورخ و دانشمند بزرگ شیعه(۳۴۵ق)
ابوالحسن علی بن علی مشهور به مسعودی مورخ و محدث شیعه و از عالمان و فرهیختگان امامی است. وی به بسیاری از سرزمین ها مسافرت نمود و حقایق فراوان تاریخی و جغرافیایی را از اهل فن و بصیرت به دست آورد. مسعودی، جهانگردی را از سال ۳۰۹ ق آغاز کرد و بسیاری از سرزمینهای اسلامی و غیر اسلامی را از نزدیک مشاهده نمود که این سفرها قسمت عمده ای از زندگانی او را تشکیل می دهند. به همین سبب، دو کتاب تاریخی وی یعنی مروج الذهب و التنبیه و الاشراف، از اعتبار بالایی نزد محققین برخوردارند. به علاوه وی وقایع تاریخی را حکایت گونه بیان کرده و به تحلیل آنها به ویژه از لحاظ اجتماعی پرداخته است.
● رحلت محدث بزرگ آیت الله حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان(۱۳۵۹ق)
حاج شیخ عباس بن محمدرضا بن ابی القاسم قمی، از افاضل علمای قرن چهاردهم هجری قمری و از محدثین برجسته و آگاه شیعه به شمار می آید. پس از تحصیلات مقدماتی خویش در قم، در سال ۱۳۱۶ قمری عازم نجف اشرف گردید و از محضر حاج میرزا حسین نوری استفاده کرد و در تالیفات استادش مساعدت نمود. پس از فوت استاد به قم عزیمت کرد و در همان جا به انجام وظایف دینی و تالیف کتابهای ارزنده پرداخت. ایشان در طول عمر خویش دهها کتاب که هر یک در جای خود قابل تامل و تعمق می باشد ارائه نمود. از جمله آثار ایشان کتاب مفاتیح الجنان است که مشتمل بر ادعیه و زیارات معصومین (ع) می باشد و در خانه هر فرد شیعی در کنار قرآن و نهج البلاغه قرار گرفته است. از دیگر آثار شیخ عباس قمی می توان به کتابهای الانوار البهیه فی تواریخ الحجج الالهیه، الباقیات الصالحات فی الادعیه و الصلوات المستحبات، سفینه البحار و مدینه الحکم و الاثار،غایه المرام فی مناقب المرتضویه و منازل الاخره اشاره نمود. محدث قمی سرانجام پس از عمری تلاش و خدمت به اسلام و مسلمین و تحمل سختی ها و مرارت زمان به ویژه در اواخر عمر که مصادف با توطئه های دشمنان اسلام و دین زدایی رضاخانی بود، در ۲۳ذی الحجه سال ۱۳۵۹ ق در ۶۵ سالگی بدرود حیات گفت و پس از تشییع در صحن مطهر امام علی(ع) در جوار استادش مرحوم حاج میرزا حسین نوری به خاک سپرده شد.
● شهادت آیت الله حاج شیخ مرتضی نجفی بروجردی در نجف اشرف به دست دشمنان اسلام (۱۴۱۸ق/۱ اردیبهشت ۱۳۷۷ ش)
آیت الله حاج شیخ مرتضی نجفی بروجردی از علمای برجسته نجف اشرف پس از اقامه نماز جماعت در مسجدی در نجف اشرف توسط عمال رژیم بعث عراق به شهادت رسید. گروههای مخالف رژیم با توجه به سابقه بدرفتاری و دشمنی سران بغداد با روحانیون شیعه، رژیم عراق را مسؤول ترور آیت الله بروجردی دانسته و آن را محکوم کردند. با این حال دو ماه بعد، آیت الله غروی یکی دیگر از علمای نجف نیز به شهادت رسید.