اصول كنترل قند خون با دارو در سالمندان دیابتی

مصرف دارو (قرص یا انسولین) یكی از مواردیست كه به كنترل قند خون و در نتیجه حفظ سلامتی شما كمك می‌كند. پس هرگز در مقابل توصیه‌های پزشكتان مبنی بر افزایش دوز دارو و یا تغییر روش درمانی …

مصرف دارو (قرص یا انسولین) یكی از مواردیست كه به كنترل قند خون و در نتیجه حفظ سلامتی شما كمك می‌كند. پس هرگز در مقابل توصیه‌های پزشكتان مبنی بر افزایش دوز دارو و یا تغییر روش درمانی از قرص به انسولین یا برعكس، مقاومت نكنید بلكه سعی كنید به جای آن، با رعایت تك تك نكات اصولی، سالمتر از دیگران زندگی كنید. اصول دارویی در دیابتی‌های سالمند و جوانتر، تفاوت چندانی ندارد ولی در سالمندان اهداف كنترل قند خون باید به صورت فردی بوده و نسبت به افراد جوانتر كمتر سختگیرانه باشند.
به عنوان مثال در اكثر جوانان دیابتی یكی از اهداف كنترلی، قند ناشتای بین ۸۰-۱۳۰ و میزان هموگلوبین <اِی وان سی( HbA۱c ->آزمایشی كه میانگین قند خون در ۳ ماه گذشته را نشان می دهد.) كمتر از ۷% می‌باشد ولی در برخی از دیابتی‌های سالمند (مثلاً آنهایی كه دچار عوارض دیابت شده‌اند و یا بالای ۷۰ سالند) این اهداف باید كمی متعادلتر باشند. به طور مثال، نتیجه آزمایش <اِی وان سی> كمتر از ۸% برای آنان قابل قبول است.
نكته بسیار مهم دیگر اینكه مراقبت از دیابت در افراد سالمند، تنها به كنترل قند خون محدود نمی‌شود بلكه میبایست حتماً كنترل چربی خون، فشار خون و مصرف آسپیرین را نیز به طور جدی در نظر داشت. پیشگیری از هیپوگلیسمی (افت قند خون)، از دیگر موارد حائز اهمیت در سالمندان است كه باید هنگام مصرف داروهای پایین آورنده قند خون، بویژه انسولین، بسیار به آن توجه نمود.
دیابت، بهترین دوست شماست. همان زمان كه شما گرسنه می‌شوید و میل به غذا خوردن دارید، او هم گرسنه است و غذایش (قرص یا انسولین) را، از شما، می‌خواهد. پس مراقبت از او را فراموش نكنید و نكات زیر را هم از قلم نیندازید!
داروهای خانواده ‌گلی بنكلا‌مید ترشح انسولین از لوزالمعده را تحریك می‌كنند و باید نیم ساعت قبل از غذا مصرف شوند. این داروها می توانند موجب بروز هیپوگلیسمی و افزایش وزن گردند. هر چه سن شما بالاتر باشد، خطر ایجاد هیپوگلیسمی ناشی از مصرف این داروها بیشتر می‌گردد.
زیرا آنها عملكرد كلیه‌ها در تصفیه خون را كاسته و باعث كاهش دفع دارو در ادرار می‌گردد. به همین دلیل، وضعیت كلیه ها در سالمندان باید به طور مرتب كنترل شود. در بعضی از داروهای این گروه از جمله كلرپروپامید و نیز ‌گلی بنكلا‌مید به علت اینكه مدتی طولانی در بدن باقی میمانند، احتمال بروز هیپوگلیسمی بیشتر است. در این میان گلیكلازید (دیامیكرون) به دلیل كوتاهی اثرش در بدن، كمتر موجب هیپوگلیسمی می‌شود.
متفورمین كه بعد از غذا مصرف می‌شود، داروییست كه بر خلاف خانواده گلی‌بنكلامید باعث هیپوگلیسمی و افزایش وزن نمی‌گردد و حتی در مواردی به كاهش وزن نیز كمك میكند. از طرف دیگر، متفورمین در دیابتی‌های دچار اضافه وزن، موجب بهبود چربی خون و كاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی می‌گردد. از آنجایی كه متفورمین تنها از طریق ادرار دفع می‌شود، مصرف آن در سالمندان دیابتی كه كلیه‌هایشان عمل تصفیه خون را به خوبی انجام نمی‌دهد و نیز مبتلایان به بیماری‌های كبدی، نارسایی‌های قلبی و برونشیت مزمن شدید، ممنوع است. متفورمین گاه مشكلات گوارشی ایجاد می‌كند كه معمولاً به دنبال چند هفته مصرف دارو بر طرف می شود. برای دریافت راهنمایی در مورد داروهایتان، اگر پزشكتان فرصت ندارد از مدرس دیابت كمك بگیرید.‌

منبع: آموزش دیابت گابریك