پاك كردن میگو و پخت آن

غیر از ماهی ها جانوران دریایی دیگری نظیر میگو نیز مصرف غذایی دارند. میگو مصارف متعددی دارد. سوالی كه مطرح می شود این است كه چگونه میگو را تمیز كرده و بوی زمخت آن را از بین برد و …

غیر از ماهی ها جانوران دریایی دیگری نظیر میگو نیز مصرف غذایی دارند. میگو مصارف متعددی دارد. سوالی كه مطرح می شود این است كه چگونه میگو را تمیز كرده و بوی زمخت آن را از بین برد و این بوی زمخت برای چیست؟
میگو شامل سر، بدنه و دم است. قسمت بدنه آن مورد استفاده است، یعنی سر تا زیر گردن و دم آن قابل مصرف نیست.
● پاك كردن میگو
سر میگو با دست به راحتی جدا می شود، پوست آن نیز به راحتی برداشته می شود. رگی كه در پشت میگو قرار گرفته بوی زمخت آن را ایجاد می كند و باید آن را از میگو جدا كنیم. به وسیله چاقو پشت كمر میگو را برش نازكی می دهیم و آن رگ را جدا می كنیم، شست وشو می دهیم و در صافی می گذاریم تا آب آن كاملاً گرفته شود. میگو برای سرخ كردن یا پختن آماده است.
روش های طبخ میگو
۱) روش پختن: میگوها را داخل یك صافی می گذاریم، درون قابلمه ای آب ریخته و روی شعله می گذاریم تا جوش بیاید. به هنگام جوشیدن مقداری سركه و نمك داخل آن می ریزیم و میگوهای داخل صافی را در آب جوش می ریزیم. مدت پخت میگو سه دقیقه است زیرا بعد از آن سفت شده و قابل مصرف نیست.
۲) پن فراین كردن: در این روش ابتدا میگو را آماده كرده و پشت كمر آن را برش بزرگ داده تا میگو كاملاً باز شود و برای از بین بردن بوی زمخت آن را آغشته به آبلیمو می كنیم و به وسیله نمك آن را خوش طعم كرده و برای سوخاری كردن از تخم مرغ و آرد استفاده می كنیم. سپس یك تخم مرغ را درون ظرفی مخلوط می كنیم و میگو را به آن آغشته كرده و داخل آرد می غلتانیم و سپس در روغن با حجم كم قرار می دهیم تا سرخ شود.
فریده آقازاده طارانی