ترشی‌های فصل زمستان

در فصل زمستان سبزیجاتی از قبیل چغندر، گل كلم و فلفل دلمه‌ای فراوان هستند. از این فرصت استفاده كنید و ترشی‌هائی خوشمزه برای فصول دیگر سال تهیه كنید. ـ ترشی چغندر (لبو): مواد لازم: شش …

در فصل زمستان سبزیجاتی از قبیل چغندر، گل كلم و فلفل دلمه‌ای فراوان هستند. از این فرصت استفاده كنید و ترشی‌هائی خوشمزه برای فصول دیگر سال تهیه كنید.
ـ ترشی چغندر (لبو):
مواد لازم:
شش عدد چغندر متوسط (حدود یك كیلوگرم)
یك پیمانه شكر (۲۲۰ گرم)
یك لیتر سركه (چهار پیمانه)
یك قطعه دارچین نكوبیده
هشت دانه فلفل سیاه
چهار عدد فلفل قرمز كوچك
یك قاشق چایخوری دانه خردل سیاه
لبوها را خوب شسته و در یك قابلمه بزرگ بریزید. روی لبوها آب ریخته و بگذارید به مدت یك و نیم ساعت روی اجاق گاز جوشیده و بپزد و حدود نصف پیمانه آب در قابلمه باقی بماند. آن را از روی اجاق گاز بردارید و بگذارید سرد شود. لبوها را پوست بگیرید و به برش‌های هلالی خرد كنید. آنها را در تعدادی شیشه تمیز و استریلیزه بریزید. آب باقی مانده از پختن لبوها را با شكر، سركه و باقی مانده مواد مخلوط كنید و در ظرفی ریخته روی حرارت اجاق گاز قرار دهید. مخلوط را هم بزنید تا شكر حل شود و به جوش آید. مایع داغ را در شیشه‌ها روی لبو بریزید و در شیشه‌ها را ببندید. این ترشی را می‌توانید در جای خنك و تاریك تا حدود شش ماه نگهداری كنید و پس از بازكردن در هر یك از شیشه‌ها آن را در یخچال نگهداری كنید.
ـ ترشی گل كلم با فلفل دلمه‌ای:
یك عدد گل كلم كوچك (حدود ۷۰۰ گرم)
دو عدد پیاز سفید متوسط (۳۰۰ گرم)
یك عدد فلفل دلمه‌ای قرمز (۲۰۰ گرم)
یك قاشق غذاخوری نمك آشپزخانه
یك پیمانه سركه سفید (۲۵۰ میلی لیتر)
نصف پیمانه شكر (۱۱۰ گرم)
نصف قاشق چایخوری ادویه مخلوط
دو حبه سیر
دو عدد برگ بو
یك قاشق غذاخوری پودر كاری
یك قاشق غذاخوری پودر خردل
یك قاشق غذاخوری دانه خردل
یك قاشق چایخوری زردچوبه
یك قاشق غذاخوری آرد سفید
یك چهارم پیمانه سركه سفید اضافی
گل كلم را به گل‌های كوچك‌تر خرد كرده و خوب بشویید. پیاز را درشت خرد كنید. فلفل دلمه‌ای را نیز به قطعات درشت خرد كنید. گل كلم، پیاز و فلفل دلمه‌ای را در ظرف گود بزرگی بریزید و نمك را روی آنها پاشیده روی ظرف را بپوشانید و بگذارید یك شب بماند. آنها را با آب سرد آبكشی كنید و در یك صافی بریزید تا آب اضافی آنها گرفته شود.سركه، شكر، ادویه، سیر و برگ بو را در ظرف بزرگی ریخته روی اجاق گاز قرار بدهید تا به جوش آید. سبزیجات را اضافه كنید و در ظرف را بسته بگذارید حدود ۲۰ دقیقه بجوشند تا كمی پخته و ترد شوند. كاری، خردل، زردچوبه، آرد و سركه اضافی را مخلوط كرده و به سبزیجات اضافه كنید. ترشی را هم بزنید تا مواد كاملاً مخلوط شده و ترشی دوباره به جوش بیاید و كمی غلیظ شود. سپس از روی حرارت برداشته و تا داغ است در شیشه‌های تمیز و استریل بریزید و در شیشه‌ها را ببندید. این ترشی در صورتی كه در یخچال نگهداری شود به مدت یك ماه قابل مصرف است.