کتابهای الکترونیکی

ebook چیست؟ از اختراع رایانه، ترانزیستورها و ابداع اینترنت به عنوان فصل های انقلابی در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هرچه بیشتر تاثیر رایانه در جزئی ترین مسائل روزمره، دنیای ما …

ebook چیست؟ از اختراع رایانه، ترانزیستورها و ابداع اینترنت به عنوان فصل های انقلابی در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هرچه بیشتر تاثیر رایانه در جزئی ترین مسائل روزمره، دنیای ما با سرعت هرچه بیشتر به دنیای الكترونیك و دیجیتال تبدیل می شود. كتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الكترونیك به گونه ای كه در ۲ یا ۳ سال اخیر شاهد آن بودیم، صنعت چاپ و نشر را دستخوش تحولی عظیم كرده است.
ebook یا كتاب الكترونیكی، پدیده ای كاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. كتاب های الكترونیكی یا ebooks صرفاً نسخه های الكترونیكی مطالب مكتوب نیستند . بلكه میتوانندعلاوه برمتن‏‎‍، صوت وتصاویرو … رانیز شامل شوند. بعلاوه می توانند درقالب فایل هایی كه می تواند توسط یك رایانه اجرا شود مانند قالب های Word Text ،HTML ،PDF وفایل های اجرایی EXE درآیند.
سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن ، داشتن قالب زیباتر ، منسجم بودن مطالب ، امكان عرضه یا فروش ساده تر و سریعتر ، داشتن قابلیت افزودن امكانات مالتی مدیا و … ازجمله ویژگی هایی هستند كه كتاب الكترونیكی رابه عنوان یك رسانه نو پا و رو به رشد از سایر رسانه هایی از این دست ممتاز می گرداند. نهادهای بسیار زیادی با درك اهمیت این رسانه، به حمایت و گسترش این پدیده نوپا اقدام می كنند كه قصد آنها توسعه هرچه بیشتر نشر الكترونیك و بهادادن به این پدیده است.
برای مثال، نمایشكاه كتاب فرانكفورت ۷جایزه سالیانه برای كتاب های الكترونیكی برگزیده اختصاص داده است كه شامل جایزه ای ویژه به مبلغ ۱۰۰ هزار دلار می باشد. اكنون سایت های فراوانی می توان یافت كه از نویسندگان دیجیتال استقبال می كنند. انتشارات تجاری Time Warner اخیراً از وجود سایت www.ipublish.com خبرداد كه مسؤلان آن نویسندگانی را كه قصد دارند كتابشان در قالب الكترونیكی عرضه شود، جلب و حمایت می كنند.
همچنین جنبشی تحت عنوان پروژه گوتنبرگ(Project Gutenberg) شكل گرفته است كه هدف آن تبدیل كتاب های عادی به كتاب های الكترونیكی است. هزاران كتاب كه تا كنون در كتابخانه ها و یا كلكسیون های خصوصی موجود بودند اكنون درقالب دیجیتال در دسترس همگان قرار می گیرند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۰۵ یك ششم كتابهای خریده شده در آمریكا كتابهای الكترونیكی خواهد بود. تجارتی كه ارزش ۸.۷ میلیارد دلار خواهد داشت.