غار رود افشان

غار رودافشان در استان تهران و در ۱۰۳ كیلومتری شهر تهران و ۶۲ كیلومتری شهر فیروزكوه و در مجاورت روستایی به همین نام واقع است. غار در دامنه شمالی دره رودافشان قرار دارد. رودخانه …

غار رودافشان در استان تهران و در ۱۰۳ كیلومتری شهر تهران و ۶۲ كیلومتری شهر فیروزكوه و در مجاورت روستایی به همین نام واقع است.
غار در دامنه شمالی دره رودافشان قرار دارد. رودخانه دلیچای در ژرفای دره جریان دارد و آب دریاچه های تار و هویر را كه حاصل ذوب یخچال های قره داغ است ، به رودخانه حبله رود می برد.
دهانه غار در ارتفاع ۱۸۰۰متری از سطح دریا و در داخل گودی بزرگی به قطر حدودا ۱۰۰متر قرار گرفته است و تنها از لبه گودی قابل مشاهده است . اختلاف ارتفاع دهانه غار و بستر رود حدود ۲۰۰ متر است. دهانه غار بسیار وسیع و قوسی شكل است و به درازای ۴۰متر و بلندی ۱۲متر است.
نخستین تالار عظیم غار به قطر ۸۰ در ۱۰۰متر و بلندای ۲۵متر بعد از دهانه قرار دارد . به علت استحكام لایه ها اثری از شكستگی و یا سنگ قابل سقوط در آن دیده نمی شود.این اعتقاد وجود دارد كه هزاران سال قبل رودخانه همسطح دهانه غار بوده و احتمالا قسمتی از آب رودخانه دلیچای وارد دالان های غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است. وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و مقادیری خرده سفال، نشانه سكونت انسان ها در غار در روزگار گذشته است.
تالار دوم پس از یك دیواره سنگچین قرار دارد و دارای ابعادی حدود ۶۰در ۵۰ و بلندای ۲۰ متر است و فاقد هر گونه غارسنگ ( ساختارهایی كه در اثر انحلال و رسوبگذاری كانی ها در خلال جریان آب در داخل غار ها ایجاد می شود. مانند چكیده و چكنده) است.
تالار سوم دارای ابعادی در حدود ۵۰ در ۴۰ و بلندای ۱۵ متر است. سرتاسر این تالار از چكیده ها و چكنده های زیبا و ستون ها و آبشارسنگ های خارق العاده است. چكنده های نیزه ای و گل كلمی در سرتاسر سقف این تالار دیده می شود.
در ادامه مسیر اصلی غار یك پلكان آهنی ما را به دهلیزی می رساند كه دخمه بزرگی به ابعاد ۶ در ۴ متر و ارتفاع ۳ متر در انتهای آن واقع است. یك حوض آب و ستونی در وسط آن در دخمه دیده می شود. این دخمه را آناهیتا (الهه آبیاری و باروری ) نام نهاده اند.
در ادامه مسیر اصلی پرتگاه های فراوانی وجود دارد و مسیر پس از حدود ۱۶۰متر به دالان انتهایی غار می رسد كه طول آن ۱۰ متر است و در ارتفاع ۱۷۵۰متری سطح دریا و ۵۰ متر پایین تر از ارتفاع دهانه غار است. طول غار در مسیر اصلی حدود ۵۵۰ متر است.
لازم است در بازدید از هر غاری به نكات زیر توجه شود:
۱) بدون راهنما هیچگاه وارد هیچ غاری نشوید.
۲) حتما لوازم كمك های اولیه را به همراه خود داشته باشید.
۳) چراغ قوه و باطری اضافه و شمع از واجبات است.
۴) لباس های ضد آب و محكم به تن كنید.
۵) قبل از ورود به غار مسئولان محلی و نزدیكان خود را از برنامه سفر و ساعات رفت وبرگشت خود مطلع سازید.