خورش كدو بادنجان

خورش‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و در هر قومی با طعمی خاص و به شكل متفاوت تهیه می شوند. برای مثال فسنجان را تهرانی‌ها شیرین دوست دارند، اما اقوامی كه در شمال كشور زندگی می …

خورش‌ها انواع و اقسام گوناگونی دارند و در هر قومی با طعمی خاص و به شكل متفاوت تهیه می شوند. برای مثال فسنجان را تهرانی‌ها شیرین دوست دارند، اما اقوامی كه در شمال كشور زندگی می كنند، مزه ترش آن را دوست دارند.
خورش كنگر در میان اقوام آذربایجانی با رب طبخ می شود و كاملاً قرمز رنگ است اما شمالی‌ها آن را با سبزی تهیه می‌كنند و هزاران هزار تفاوت دیگر.
این بار می خواهیم طبخ یكی از خورش‌هایی را كه به كرات آن را میل كرده‌اید اما ممكن است چند عادت غلط را در تهیه آن تكرار كرده باشید، برایتان بازگو كنیم و اینكه با رعایت چند نكته ظریف، می‌توانید ارزش غذایی آن را چند برابر كنید:
▪ كدو و بادنجان را تا آنجا كه امكان دارد سرخ نكنید بلكه تازه آن را در غذا بریزید. از سرخ كردن و فریز كردن این سبزی‌ها تا جایی كه امكان دارد اجتناب كنید. اگر كدوها پوست نازك و تازه دارند، آنها را با پوست به غذا اضافه كنید.
▪ اگر تصمیم دارید كدو و بادنجان‌ را سرخ كنید، بهتر است قبل از سرخ كردن، آنها را به سفیده تخم مرغ آغشته كنید. این كار موجب می شود میزان روغن مصرفی آنها در حین سرخ كردن كاهش پیدا كند.
▪ به جای گوشت قرمز از مرغ (البته بدون پوست) استفاده كنید و از سرخ كردن گوشت نیز قبل از تهیه خورش دوری كنید، زیرا سرخ كردن‌ اضافی، روغن غذا را افزایش داده، موجب اضافه وزن و چاقی می شود.
▪ به جای رب از گوجه فرنگی‌ تازه استفاده كنید. جالب است بدانید لیكوپن یا همان تركیب ضد سرطان موجود در این سبزی، با حرارت دادن خاصیت ضد سرطانی چندین برابر پیدا می‌كند.
▪ به جای روغن و سرخ كردن‌ مكرر سعی كنید از ادویه‌ گوناگون برای طعم دادن غذایتان استفاده كنید. بسیاری تصور می كنند ادویه موجب چاقی می شود، در حالی كه این طرز تفكر صحیح نیست. ادویه‌ غذا را خوشمزه‌تر می‌كند و نیاز به استفاده از روغن را به شدت كاهش می دهد.
▪ از آنجایی كه سبزی‌ها نیاز كمتری به حرارت دادن دارند، بهتر است آنها را آخر كار به سایر مواد اضافه كنید تا مواد مغذی موجود در آنها كمتر از میان برود. به علاوه بهترین روش برای طبخ گوشت استفاده از زودپز است، زیرا هم سریع تر است و هم بخاری كه زمان پخت تولید می شود، از محفظه خارج نشده، دوباره محتوای غذا باز می گردد.
▪ به جای آبكش كردن برنج، آن‌را به شكل كته آماده كنید تا مواد مغذی آن حفظ شود.
▪ می توانید با انواع دیگری از مواد غذایی یا سبزیجات تازه نظیر هویج، قارچ، كرفس و حتی سیب زمینی و موادی از این قبیل ارزش غذایی غذایتان افزایش دهید.‌