زولبیا، بامیه و گوش فیل

● ابتدا مواد اولیه شربت و شیوه پخت آن: ▪ شكر: دو فنجان، ▪ آب: یك فنجان، ▪ گلاب: یك قاشق غذاخوری، ▪ زعفران حل شده: یك قاشق مرباخوری، ▪ آبلیمو: یك قاشق غذاخوری. آب و شكر را روی حرارت ملایم …

● ابتدا مواد اولیه شربت و شیوه پخت آن:
▪ شكر: دو فنجان،
▪ آب: یك فنجان،
▪ گلاب: یك قاشق غذاخوری،
▪ زعفران حل شده: یك قاشق مرباخوری،
▪ آبلیمو: یك قاشق غذاخوری.
آب و شكر را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بجوشد. سپس گلاب و زعفران را به آن می افزاییم و چند جوش كه زد، آبلیمو را اضافه می كنیم. زمان كوتاهی تا آماده شدن شربت لازم است آن اندازه كه چند جوش دیگر بزند. شربت آماده شده را از روی حرارت بر می داریم.
● زولبیا، مواد لازم و شیوه پخت:
▪ نشاسته: ۲۰۰ گرم،
▪ ماست: ۱۸۰ گرم،
▪ آرد: ۲۰ گرم،
▪ زعفران حل شده: یك قاشق مرباخوری،
▪ روغن جامد: یك قاشق چایخوری،
▪ جوش شیرین: یك دوم قاشق چایخوری
▪ آب یا گلاب: یك قاشق سوپخوری.
نشاسته و ماست را مخلوط كرده، چند دقیقه ای صبر می كنیم تا نشاسته در ماست خیس خورده و به راحتی حل شود. اكنون آرد را می افزاییم و با همزن خوب به هم می زنیم تا صاف و یكدست شود. حال روغن جامد را اضافه كرده و در حین به هم زدن، آب یا گلاب را همراه با زعفران حل شده به مایع می افزاییم. و آن را در قیف مخصوص می ریزیم.
در این مرحله جوش شیرین را اضافه می كنیم و مایع را خوب به هم زده، در حالی كه روغن روی شعله قرار دارد، زولبیا را توسط قیف در روغن كاملاً داغ به صورت دایره ای بزرگ و كوچك قرار می دهیم و بلافاصله پس از كمی سرخ شدن آن ها را پشت و رو می كنیم. زولبیاها را در شربت قرار می دهیم و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن ها را از شربت خارج كرده و در صافی قرار می دهیم تا شربت اضافه آن خارج شود.
نكته: برای سرخ كردن بامیه و زولبیا و گوش فیل حتماً از روغن مایع استفاده كنید. چون روغن جامد سبب سفت شدن آن ها خواهد شد.
● بامیه: مواد لازم و شیوه پخت: ۲۰۰ گرم آرد، ۳۰۰ گرم آب، سه عدد تخم مرغ، یك قاشق سوپخوری روغن جامد، نیم كیلو شكر و یك سوم قاشق نمك، ۱۵۰ گرم آب، دو قاشق سوپخوری آبلیمو و كمی هم گلاب.
آرد را به آرامی به ظرف آب در حال جوش می ریزیم و مرتب هم می زنیم تا خمیر تقریباً سفتی به دست آید. سپس روغن را می افزاییم و دوباره هم می زنیم (در حدود دو تا سه دقیقه) به گونه ای كه خمیر به صورت یك تكه درآید. خمیر كه كمی سرد شد، تخم مرغ ها را یكی یكی اضافه می كنیم و خوب خمیر را ورز می دهیم تا نرم و لطیف شود. برای این كه بامیه رنگ زیباتری به خود بگیرد، بهتر است از شربت بامیه یك قاشق سوپخوری به خمیر آن بیفزایید. سپس خمیر را در قیف با ماسوره كنگره دار متوسط می ریزیم و در روغن مایع سرخ می كنیم. بامیه ها را در حین سرخ شدن مرتب به هم می زنیم تا به هم نچسبند و یكدست سرخ شوند. بامیه های آماده شده را بلافاصله در شربت گرم می اندازیم تا شربت را خوب به خود جذب كند در غیر این صورت بامیه ها شربت را جذب نخواهند كرد. اگر بامیه پس از چند ساعت شربت خود را از دست داد، علت آن رقیق بودن شربت است.
گوش فیل، مواد لازم و شیوه پخت: تخم مرغ دو عدد، ماست نصف فنجان، روغن جامد یك قاشق سوپخوری، بیكینگ پودر یك قاشق چایخوری و آرد به مقدار كافی.
در یك ظرف گود، ماست و تخم مرغ و بیكینگ پودر را خوب هم می زنیم و روغن و آرد را كم كم به آن می افزاییم تا خمیر صاف یكدستی تهیه شود. سپس آن را چند قسمت كرده و مانند نانوایی ها، چانه می گیریم و روی خمیر را با نایلون می پوشانیم تا سطح خمیر خشك نشود و جا نیفتد. بعد از یكی دو ساعت هر یك از خمیرها را با وردنه روی میز به قطر دو میلی متر پهن كرده و با قالب گردی، خمیر را به صورت دایره قالب می زنیم. سپس یك طرف دایره را جمع كرده و در روغن داغ سرخ می كنیم. آماده كه شد روی آن ها را پودر قند می پاشیم و در ظرف می چینیم.
● نكات:
▪ در صورتی كه بخواهید روی گوش فیل پودر شكر بپاشید، در این صورت قطر خمیر را كمی نازك تر كنید.
▪ گوش فیل را می توانیم به شكل های مختلفی مانند مربع، پاپیونی و برگ هم در بیاوریم.
▪ اگر روغن گوش فیل سرد باشد، خمیر پف نخواهد كرد.
▪ اگر شربت رقیق باشد، گوش فیل زود نرم و بیات می شود.