نخل مرداب یا پنجه كلاغی

▪ مشخصات ظاهری :گیاه پایای همیشه سبز با بلندی۶۰ سانتیمتر. ▪ ویژگیها: ساقه های سبز رنگ عمودی افراشته این گیاه به جز در رأس بدون برگ هستند كه در رأس نیز دایره ای از برگچه های سبز …

▪ مشخصات ظاهری :گیاه پایای همیشه سبز با بلندی۶۰ سانتیمتر.
▪ ویژگیها: ساقه های سبز رنگ عمودی افراشته این گیاه به جز در رأس بدون برگ هستند كه در رأس نیز دایره ای از برگچه های سبز علفی به صورت شعاعی مثل قاب یك چتر بیرون می زنند.علاوه بر این در تابستان گلها نیز به صورت شعاعی در رأس بیرون می زنند ولی این گلها كوچك و قهوه ای رنگند.
▪ محل نگهداری: به شرط آنكه ریشه ها دایم خیس باشند در برابر نور آفتاب كامل تا نیمه سایه كامل ـ بسیار مقاوم است.از مناطق بادگیر دور شود.
▪ موارد استفاده: شكل و كیفیت متمایز این گیاه كنتراست خوبی با نمونه های بوته ای گسترده ایجاد می كند. یك حوضچه نیم بشكه ای با نیلوفرهای آبی سفید پا كوتاه و گلهای فراموشم مكن آبی رنگ كه در حاشیه آن پخش شده اند و یك گیاه پنجه كلاغی كه كنتراست عمودی ظریفی می دهد،در مجموع بسیار گیرا خواهند بود.
▪ رشد دركمپوست: بسیار مقاوم اما باید همیشه مرطوب یا اشباع نگهداشته شود.
▪ مراقبت ویژه: ساقه های قهوه ای را قطع كنید.در زمستانها ریشه ها را در خاك نگهدارید یا گیاه را به درون ساختمان برده و روی طاقچه قرار دهید.
▪ ازدیاد: نخل مرداب را می توان به راحتی از اواسط بهار تا اوایل تابستان با روش تقسیم بوته،تكثیر كرد.البته راحتی آن بستگی به تجربه و توان شخص تكثیر كننده دارد.
از آنجائیكه این گیاه طبیعتاً به وسیله قرار گرفتن در آب رشد كرده و ریشه می دهد،خاك آن باید كاملاً مرطوب باشد،ولی اگر به اندازه كافی خیس نبود،ابتدا آن را كاملاً آبیاری كنید،سپس از گلدان بیرون آورید.با استفاده از یك چاقوی تیز، انبوه ریشه ها را به دسته هایی با حداقل ۴یا۵ ساقه تقسیم كنید،مراقب باشید به ریشه ها صدمه نزنید و سعی كنید با دست عمل تقسیم را انجام دهید.سپس هر قسمت را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱-۹ سانتیمتر حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید و كاملاً آبیاری كنید.
گرچه روش تقسیم برای تمام انواع نخل مردابها بكار برده می شود ولی می توانند به روشهای غیر معمول دیگری نیز تكثیر شوند،در گیاه نخل مرداب رأس گل را همراه با برگه هایی كه زیر گل وجود دارند بوسیله قیچی باغبانی به اندازه یك سوم یا یك دوم كوتاه كنید، در حالیكه به قسمتی از ساقه به طول ۵ سانتیمتر متصل باشد،در آب و یا كمپوست مخصوص بذر و قلمه مرطوب قرار دهید.(ساقه به طرف بالا و قسمت برگدار درون آب یا خاك قرار گیرد.) زمانی كه ریشه داد،گیاه را به گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر و كمپوست گلدانی منتقل كنید. در طول عمل تكثیر،سعی كنید،دمای محیط گیاه را ۷۲- ۶۸ درجه فارنهایت یا ۲۲-۲۰ درجه سانتیگراد نگاه دارید و مراقب باشید كه گیاه در شرایط نور مناسب و كافی،دور از تابش مستقیم خورشید قرار گیرد.