آنتوم و كاهش چربی خون

انتوم در اشكال داروئی گرانول ۱۰۰گرمی و قرص ۶۵۰میلی‏گرمی حاوی عصاره دانه و برگ شوید به میزان ۶۸درصد، عصاره ریشه كاسنی و عصاره سرشاخه‏های گلدار شاهتره به مقادیر ۵درصد و حدود …

انتوم در اشكال داروئی گرانول ۱۰۰گرمی و قرص ۶۵۰میلی‏گرمی حاوی عصاره دانه و برگ شوید به میزان ۶۸درصد، عصاره ریشه كاسنی و عصاره سرشاخه‏های گلدار شاهتره به مقادیر ۵درصد و حدود ۴درصد عصاره لیمو عمانی می‏باشد. این دارو به‌عنوان پایین آوردنده چربی‏های خون (كلسترول وتری‏گلیسیرید) توصیه شده است. همچنین در پیشگیری و درمان آرتریواسكلروزوكولیك‏های صفراوی كاربرد دارد. مقدار مصرف گرانول این دارو، ۲تا ۳بار در روز است كه هر بار یك قاشق مرباخوری به یك لیوان آب یا آب میوه افزوده و میل می‏شود.
مصرف قرص آنتوم، روزانه سه بار هربار ۲تا ۳قرص است. مكانیسم اثر احتمالی آنتوم، افزایش ترشح صفرا و افزایش سنتز اسیدهای صفراوی از كلسترول در نتیجه تركیبات فعال این دارو است. كورستین و لاكتوپیكیرین موجود در آنتوم نیز سبب آنزیم‏های لیپوژناز می‏شوند. به‌علاوه بتاكاروتن موجود در این فراورده واجد اثرات آنتی اكسیدانی است. لازم به ذكر است كه حساسیت پوستی، واكنش حساسیتی نسبت به نور و لكه‏بینی (در زنان) از عوارض جانبی این دارو است كه به مصرف كنندگان توصیه می‏شود در هنگام مصرف این دارو از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش به مدت طولانی پرهیز نموده، از فراورده‏های ضدآفتاب استفاده كنند. همچنین مصرف همزمان با سایر داروهای كاهنده چربی منجر به تشدید اثرات این داروها می‏شود.