اظهار نظر خاورشناسان درباره قرآن

▪ نظر یاكوب ادوارد پولاك درباره قرآن انجیل هایی كه با این مخارج هنگفت چاپ و تجلید و به صورت رایگان به گیرندگان [مسلمانان] اهدا شده است، بلافاصله از جلد جدا می‏شود و در بازار به …

▪ نظر یاكوب ادوارد پولاك درباره قرآن
انجیل هایی كه با این مخارج هنگفت چاپ و تجلید و به صورت رایگان به گیرندگان [مسلمانان] اهدا شده است، بلافاصله از جلد جدا می‏شود و در بازار به جای كاغذ باطله مصرف می‏گردد. سبك ساده انجیل به طبع شرقی ها خوش نمی‏آید، آنها كلمات مطنطن و مسجع و مقفا را كه كشنده فكر و معنی و مضمون است می‏پسندد. البته روشن است كه سبك ساده انجیل مانع از رویكرد ایرانیان و بلكه مسلمانان به سوی آن نشده است، بلكه تحریفات و سخنان ناروایی كه در عهد جدید و عهد عتیق (تورات و انجیل) راه یافته، سبب دوری مسلمانان از این كتاب مقدس شده است. جذاب بودن قرآن نیز به سبب كلمات مطنطن و مسجع آن نیست، بلكه حقایق جاوید و مطالب مطابق عقل و فطرت این كتاب آسمانی، در قالب بهترین و شیواترین جملات، دل از حق جویان ربوده است.
▪ نظر کینت گریك درباره قرآن
وقتی که من برای اولین مرتبه قرآن را گشودم و تحت تأثیر آن قرار گرفتم ، تصور نمودم اثری که آن کتاب در من کرده ، استثنایی است و در سالهای بعد که با چندین نفر از مترجمین قرآن به زبانهای اروپایی مکاتبه کردم و بعضی از آنها را نیز دیدم ، دریافتم تأثیری که خواندن قرآن درما اروپاییان می کند ، همگانی است ؛ اما مشروط بر اینکه قرآن در متن اصلی خوانده شود و ترجمه قرآن در هیچیک از زبانهای اروپایی تأثیر متن اصلی را ندارد .
… من تمام اروپاییانی را که راجع به قرآن تحقیق کرده اند و من توانستم آنها را ببینم یا با آنان مکاتبه کنم ، در اینکه اینک می گویم متفق القول یافتم که قرآن در خواننده اروپایی اثر جذب مغناطیسی دارد و همانطور که آهن ربا سوزن را جذب می نماید ، قرآن نیز خواننده اروپایی را جذب می کند و رهایش نمی نماید مگر اینکه خواننده قرآن به زور خود را از آن کتاب جدا کند .
… بین این موقع که مشغول نوشتن این صفحات هستم و زمانی که برای اولین بار قرآن را به قصد خواندن گشودم ، سی سال فاصله وجود دارد ، معهذا ، باز قرآن همان اثر را در من می کند و هنگامی که آن را می گشایم تا آیه ای را بخوانم ، خواهان خواندن آیه دیگر می شوم و قرائت آیه دوم مرا برای خواندن آیه سوم مشتاق می کند و آیه سوم مرا وا می دادر که آیه چهارم را بخوانم و قس علیهذا .
می گویند که چون خود پیامبر اسلام در دوره کودکی و قبل از اینکه وارد بازرگانی شود ، دچار عسرت مالی بوده ، در ریاقرآن در مورد لزوم دستگیری گرسنگان و برهنگان و محتاجان تأکید شده است .
علت هرچه باشد ، قران از این حیث قابل تحسین ترین کتاب آسمانی است ؛ چون در این کتاب دستگیری از بینوایان فقط شکل پند و اندز را ندارد ؛ بلکه در قسمتهایی از قرآن از واجبات است و از جمله کسی که بضاعت دارد باید از خویشاوندان فقیر خود دستگیری کند و این کار مانند نماز و زکات جزو واجبات کیش اسلام است .
درست گفته اند که اگر مسلمین بر طبق واجبات کیش خود عمل کنند در دنیا اسلام مسکین یافت نخواهد شد.
▪ نظر آرتور آربری درباره قرآن
باری این است وضعی که قهرمان مکتب انتقاد قرآن ، یعنی ریچارد بل اتفاقاً به آن رسیده است . و من اهتمام دارم تا بر ضد این عدول از سنت دیرین و بر ضدّ این افراط و مجزّی کردن قطعات مختلف پیکر کتاب مقدّس اسلام ، مجادله کنم و بحث نمایم و لزوم وحدت قرآن را با استدلال ثابت کنم .
▪ نظر ادوارد براون درباره قرآن
هر چه بیشتر به مطالعه قرآن می پردازم و هر چه بیشتر برای درک روح قران کوشش می کنم ، بیشتر متوجه قدر و منزلت آن می شوم . امّا بررسی اوستا ملامت آور و خستگی افزا و سیر کننده است مگر آنکه به منظور زبان شناسی و علم الأساطیر و مقاصد تطبیقی دیگر باشد " .
▪ یوهان ولفگانگ فون گوته (۱) (۱۸۳۲ـ ۱۷۴۹)
سبک قرآن ، همانند محتویات و هدف آن، بزرگ ، پر هیبت ، و در بعضی موارد حقیقتاً لطیف و ظریف است .
▪ نظر رینولد الین نیكلسون درباره قرآن كریم
اولین عامل مؤثر پیشرفت اسلام قرآن است كه منشأ آن الهام یه وحی احكام الهی به شكل پیغام است كه به وسیلهی جبرئیل فرستاده میشد و [حضرت] محمد [صلی الله علیه وآله وسلم] پس از دریافت پیغام آن را بر یاران وپیروان خود میخواند ودر بین آنان بعضی مأمور بودند كه آن را روی برگ خرما و یا چرم و یا استخوان و یا احیاناً هر جسم مقاوم و آمادهی دیگری كه در دسترس مردم قرار داشت، با اهمتام تمام بنویسند. این پیغامها ربانی تا بیست و سومین سال زمان بعثت پیغمبر ادامه داشت.
▪ نظر ج .م. رودویل در باره قرآن كریم
باید اذعان كرد كه قرآن به واسطه ارشادات عالیه و نظریات عمیقه آن سزاوار اهتمام است و این كتاب همان روح قو ی است كه یك ملت فقیر و نادان را منقلب نموده ، مدنیت پرقوت ی كه رونق كامل داشت تاسیس كرد كه بالها ی خود را از طرف غرب به ( اسپانیا ) و از طرف شرق به حدود هند پهن كرد و در اندك زمان ی مملكت امپراطور ی بزرگ تشكیل داد. و برا ی قرآن مقام ارجمندیست كه بنام یگانه خداوند آفریننده و ستایش او را در میان ملت بت پرست ی نشر و اعلان نموده و باید اروپا فراموش نكند كه مدیون این كتاب است كه آفتاب علم را در میان تاریك ی قرون وسط ی در اروپا طلوع داد .
▪ نظر توماس كارلایل درباره قرآن كریم
و اما قرآن كه كتاب مقدس دینی مسلمانان است، احترام آن در نزد پیروان خود بیشتر است از احترام انجیل در نزد مسیحیان، و جمال و رونق او همانا در زبان عربی فصیح، بیشتر تجلی دارد و اگر در نزد اروپائیان جلوه نداشته باشد بواسطه ی این است كه ترجمه آن بغیر زبان عربی از جمال و رونق او كاسته است.
….و آنچه از زبان محمد (ص) از كلمات حكیمانه قرآن شنیده شد كمتر از آن است كه در نفس بزرگ او موجود بود .
▪ نظر جرج سیل درباره قرآن كریم
مترجمین قبلی قرآن از نقطه نظر مسیحیت نسبت به اسلام نظر بدی داشته و یا تعصب می ورزیده اند و در موضوع قرآن و اسلام مترجمین سابق بنای بدی گذاشته اند برای این كه كسی برای اظهار و ارائه چنین اسناد مجعول، خطری احساس نمی كند و مترجمین تا حدی به مقتضای هوی و هوس رفتار كرده اند.
▪ نظر ف.ف اربوتنت درباره قرآن
تعجّب در این است ،باآنكه قرآن از نظر لغات و طرزِ گرامری و جمله بندی عیناً طبق قواعد دستوری عربی است،با وجود این ، تمام همّتیكه دیگران به خرج داده اند كه به ظرافت و بلاغت قرآن چیزی بنویسند تا كنون موفّق نشده اند .
از نقطه نظرادبی، قرآن فصیح ترین سبك میان نثر و شعر عربی است .