پیانو

پیانو سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای چكش دار كه به وسیله شستیهایی ، چكشهای موجود در ساز به سیمها اصابت میكنند و سیمها را به صدا در میاورند . پیانو كمال یافته ساز كلاوسن …

پیانو سازی است از خانواده آلات موسیقی رشته ای چكش دار كه به وسیله شستیهایی ، چكشهای موجود در ساز به سیمها اصابت میكنند و سیمها را به صدا در میاورند . پیانو كمال یافته ساز كلاوسن (clavecin) است . از قرن چهاردهم به تدریج تغییراتی در ساختمان فنی ساز كلاوسن داده میشود تا آنجا كه در قرن هجدهم به ساز دیگری مبدل میگردد و به نام دیگری نامیده میشود . این كلمه به زبان ایتالیایی و به ویژه در عرف موسیقیدانها به معنای آرام و ملایم و نرم است .
پس از سال ۱۹۰۰ ساز دیگری موسوم به پیانولا (pianola) یا پیانوی اتوماتیك متداول گردید . به سال ۱۹۳۰ كارگاههای پیانو سازی بیشماری در سراسر دنیا تاسیس شد . صنایع گرامافون سازی و بعدها ضبط و پخش به وسیله نوارهای صوتی و پیدایش رادیو ، حصار موسیقی را كه به تالارهای كنسرت محدود میشد شكستند و استماع موسیقی را در خانه ها میسر ساختند . از همین روست كه در قرن بیستم فرهنگ موسیقی و به ویژه فرهنگ ساز پیانو تهمیت بیشتری پیدا كرد .