با پرخاشگری و نافرمانی فرزندم چه برخوردی داشته باشم!

●روش محروم کردن TIMEOUT محروم کردن شکل گسترده‌تری از بی‌اعتنائی است و در مواقعی که رفتار کودک کاملاً نامطلوب است و باید از محیط اجتماعی دور شود به‌کار می‌رود. محروم کردن یک پیام …

●روش محروم کردن TIMEOUT
محروم کردن شکل گسترده‌تری از بی‌اعتنائی است و در مواقعی که رفتار کودک کاملاً نامطلوب است و باید از محیط اجتماعی دور شود به‌کار می‌رود. محروم کردن یک پیام بسیار قوی به کودک می‌دهد و آن این‌که رفتار تو قدری غیرقابل قبول است که لازم است مدتی تنها بمانی تا به رفتار خود فکر کنی و آن را اصلاح کنی. محروم کردن را می‌توان برای کمک به کودک در پیروی از دستورات، تکمیل کارها و وظایف، اطاعت از قوانین خانه و یادگیری مهارت‌های مراقبت از خود، کاهش نافرمانی و پرخاشگری و کاهش دست انداختن دیگران و مقابله‌جوئی استفاده کرد.
محروم کردن باید محدود به ۵ دقیقه شود به استثناء کودکان ۲ یا ۳ ساله که زمان محروم کردن آن‌ها ۲ یا ۳ دقیقه خواهد بود. وقتی ۵ دقیقه تمام شد کودک باید ۳۰ ثانیه ساکت بماند تا از محرومیت خارج شود.
اگر پس از ۳۰ ثانیه نتوانست سکوت را تحمل کند، ۵ دقیقه دیگر محروم می‌شود تا بالاخره بتواند خود را برای ۳۰ ثانیه کنترل کند.
خارج شدن از محرومیت همیشه یک ”خارج شدن مشروط“ است یعنی پیش از این‌که کودک از محرومیت خارج گردد باید ۳۰ ثانیه ساکت شود و موافقت کند کاری را که از او خواسته شده بود انجام دهد یا به خاطر کار زشتی که انجام داده بود عذرخواهی کند. مکانی که کودک را برای محروم کردن به آنجا می‌برید باید خسته‌کننده باشد نه سرگرم‌کننده و همچنین ترسناک و تاریک نباشد.
برخی مادران مجبورند کودک خود را با دشواری زیاد به طرف اتاقش ببرند به‌طوری که متحمل یک جنگ فیزیکی با وی می‌شوند. این نوع برخورد فیزیکی باعث آسیب خوردن به رابطه والدین با فرزند می‌شود. در چنین حالتی توصیه می‌کنیم که فقط ازروش‌های غیر فیزیکی استفاده کنید. به او بگوئید یک حق انتخاب دارد یا ده دقیقه محروم می‌شود یا این‌که یکی از مزایای خود را از دست می‌دهد. مثل این‌که ۲ ساعت از بازی کردن یا تلویزیون تماشا کردن محروم است.