تصویر رنگین هابل از ستاره ای غبار آلود

هابل تصویری بدیع از سحابی تخم مرغ به دست داده است که به شکل مجازی رنگ آمیزی شده است نمای زیبای فوق ، منظره ای از پوسته ای غبار آلود است که ستاره ای کهنسال را در برگرفته . این لایه …

هابل تصویری بدیع از سحابی تخم مرغ به دست داده است که به شکل مجازی رنگ آمیزی شده است
نمای زیبای فوق ، منظره ای از پوسته ای غبار آلود است که ستاره ای کهنسال را در برگرفته . این لایه های غبار حدود یک دهم سال نوری در اطراف این ستاره پراکنده شده و با به وجود آوردن حلقه هایی در اطراف آن ساختاری پیاز مانند به این سحابی داده است.یک کمربند ظریف تر از غبار نیز تقریبا از مرکز تصویر و عمود بر آن به سوی ما خارج شده است و دو شعاع نوری نیز از مرکز ستاره محو شده مرکزی خارج شده و مسیر خود در غبار را روشن کرده است همانند پرتو چراغ قوه ای که د راتاقی غبار آلود از خود رد به جا می گذارد.استفاده از رنگ آمیزی مجازی که در این تصویر استفاده شده است باعث شده است تا نحوه انعکاس نور از ذرات غبار اطراف این ستاره به شکل واضح آشکار شود.
دوربین پیشرفته هابل مجهز به فیلترهای پلاریزه است که از آنها در تهیه این تصویر استفاده شده است . با کمک سه فیلتر پلاریزه متفاوت نور رسیده از این سحابی در سه زاویه خاص پلاریزه شده و هردسته با یکی از رنگهای آبی، قرمز و سبز نمایش داده شده است.بخشهای مرکزی اسن سحابی تقریبا سفید به نظر می رسد. علت این مساله وجود ستونی از غبار است که روبه ما قرار دارد و باعث می شود تا نور حاصل از ستاره چندین با و قبل از اینکه به ما برسد دچار شکست شود. نظیر این اتفاق زمانی که در کحیطی غبار آلود از یک صافی پلاریزه استفاده می کنید نیز رخ می دهد.با بررسی قطبش نور این سحابی دانشمندان می توانند به اطلاعات وسیعی از خواص فیزیکی موادی که این پرتوها را بازتاب داده است ، دست یابند.کثر این مواد را کربنی تشکیل داده است که در اثر همجوشی هسته ای در قلب ستاره تشکیل شده و سپس در فضا پراکنده شده است.این ذرات غبار، احتمالا در آینده در شکل دهی به ستاره ها و یا حتی سیاره های جدید مشارکت خواهند داشت. سحابی تخم مرغ در فاصله ۳۰۰۰ سال نوری و در صورت فلکی ماکیان (دجاجه) قرار دارد.