تاریخچه باغچه‌ جوق

باغچه جوق ماكو از جمله آثار متعدد باستانی و تاریخی شهر ماكو در آذربایجان غربی است. شهر ماكو كه از نظر ساختار فیزیكی قابل توجه است از قلاع محكم سر حدات ایرانی و عثمانی محسوب می‌شود، …

باغچه جوق ماكو از جمله آثار متعدد باستانی و تاریخی شهر ماكو در آذربایجان غربی است. شهر ماكو كه از نظر ساختار فیزیكی قابل توجه است از قلاع محكم سر حدات ایرانی و عثمانی محسوب می‌شود، چنانچه در سال ۱۰۴۵ هجری قمری، سلطان مراد چهارم عثمانی، یكی از سرداران معروف خود، قره مصطفی پاشا را برای خرابی قلعه نظامی این شهر مأمور كرد ؛ ولی با مرگ سلطان مراد چهارم این دستور عملی نشد. در زمان صفویه نیز قلعه نظامی ماكو برای دولت ایران اهمیت خاصی داشت. در سال ۱۰۵۲ هجری به زمان شاه عباس دوم قلعه ماكو را به علت آنكه پناهگاه مفسدان شده بود، ویران ساختند. امروزه، بافت قدیمی شهر با بقایای برج و بارو و محله بندی و كوچه های قدیمی بسیار دیدنی است.
كاخ تاریخی وبا شكوه باغچه جوق ماكو داخل باغی به وسعت حدود ۱۱ هكتار در اواخر دوره قاجـار به دستور اقبال السلطنه مـاكویی، یكی از ســرداران مظفـــرالدین شاه و از حكام مقتدر آن دوره ( ۱۳۲۴-۱۳۱۳ هجری قمری ) ساخته شده و تأثیر شگرفی از سبك معماری روسیه آن زمان پذیرفته است. در سال ۱۳۵۳ هجری قمری، ساختمان باغچه جوق از وراث سردار ماكویی توسط دولت خریداری شد و پس از انجام برخی تعمیرات ضروری، این مجموعه از سال ۱۳۶۴ برای بازدید عموم به عنوان كاخ موزه آماده گردیده است.