دلمه برگ مو

● مواد لازم : ▪ برگ موی جوان و تازه : ۵۰۰گرم ▪ گوشت چرخ شده (گوسفند): ۵۰۰گرم ▪ برنج : ۱ پیمانه (۳۰۰ گرم ) ▪ آبلیمو: یك دوم پیمانه ▪ سبزی دلمه (تره ، جعفری ، ترخان ، پیازچه ): ۵۰۰گرم ▪ روغن : ۱ …

● مواد لازم :
▪ برگ موی جوان و تازه : ۵۰۰گرم
▪ گوشت چرخ شده (گوسفند): ۵۰۰گرم
▪ برنج : ۱ پیمانه (۳۰۰ گرم )
▪ آبلیمو: یك دوم پیمانه
▪ سبزی دلمه (تره ، جعفری ، ترخان ، پیازچه ): ۵۰۰گرم
▪ روغن : ۱ پیمانه
▪ شكر: یك چهارم پیمانه
▪ نمك و فلفل : به میزان لازم
▪ پیاز در اندازه درشت : ۱عدد
▪ لپه : یك سوم پیمانه
● طرز تهیه :
ابتدا برگها را شسته و دم برگها را جدا كرده ، درظرفی مقداری آب و نمك ریخته روی حرارت قرار می دهیم . زمانی كه آب جوش آمد، برگها رادر آب ریخته (توجه داشته باشید میزان آب جوش باید زیاد باشد تا برگها روی هم انباشته نشود)، پس از این كه برگها نرم شد در صافی می ریزیم . سبزی را به دقت تمیز كرده ، شسته وخشك كرده ، آن را ریز خرد می كنیم و با یكی دوقاشق روغن كمی تفت می دهیم . پیاز را به صورت خلال خرد كرده و با مقداری روغن سرخ می كنیم تا طلایی شود. گوشت چرخ كرده را به پیاز اضافه كرده و به هم می زنیم تا آب گوشت كاملا كشیده شود. نمك و فلفل و نیمی از شكر و آبلیمو را اضافه كرده ، یك دوم پیمانه آب روی گوشت می ریزیم .لپه را با كمی نمك و آب روی حرارت قرارمی دهیم تا پخته شود. بعد در آبكش ریخته و برنج را كه از قبل پاك كرده و خیس كرده ایم ، درمقداری آب و نمك كه در حال جوش است ریخته و می گذاریم چند جوش بزند، آنگاه آن راآبكش كرده ، از مواد آماده شده مقداری برداشته و روی یك برگ مو قرار داده و مطابق شكل می پیچیم .
باید دقت كنید كه دلمه ها مرتب و منظم پیچیده شود و همه یك اندازه باشد. ته ظرف موردنظر كمی روغن ریخته ، سپس آن را از برگ مو می پوشانیم . دلمه های آماده را كنار هم قرارمی دهیم . یك چهارم پیمانه روغن آب كرده و سه پیمانه آب را با هم مخلوط كرده ، روی دلمه هامی ریزیم . آب دلمه باید كم باشد و به دفعات آب روی دلمه ریخته شود. در اواخر پخت بقیه شكر وآب لیمو را به دلمه اضافه می كنیم . باید توجه داشت اگر چاشنی دلمه را زود اضافه كنیم دلمه ت می شود.