مارگریت دوراس

مارگریت دوراس نام مستعار نویسنده ای مشهور و چیره دست است . او را بانوی داستان نویسی مدرن می نامند.نام اصلی او ست و در فرانسه طرفداران زیادی دارد. دوراس در چهاردهم …

مارگریت دوراس نام مستعار نویسنده ای مشهور و چیره دست است . او را بانوی داستان نویسی مدرن می نامند.نام اصلی او <<مارگریت دناریو>>ست و در فرانسه طرفداران زیادی دارد. دوراس در چهاردهم آوریل سال ۱۹۱۴ در ویتنام چشم به جهان گشود. پدرش معلم ریاضی بود و مادرش نیز اوقاتش را با خانه داری سپری می كرد. پدر مارگریت آرزو داشت دخترش تحصیلات عالی داشته باشد و به بالاترین درجات برسد، اما عمرش كفاف نداد تا رشد دخترش را ببیند.
وقتی مارگریت ۴ ساله بود، پدرش را از دست داد. او دیپلمش را از یكی از دبیرستان های شهر سایگون دریافت كرد، در حالی كه عشق به تحصیل در وجودش موج می زد.
مارگریت اندامی استخوانی و لاغر داشت و اوقاتش را به مطالعه كتب مختلف می گذراند. او پس از اخذ دیپلم در سن ۱۹ سالگی برای كسب تحصیل به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن مشغول به تحصیل در رشته علوم سیاسی شد و توانست در مدت كوتاهی مدرك لیسانس خود را از این دانشگاه مشهور و معتبر بگیرد و در آنجا بود كه قلم به دست گرفت و شروع به داستان نویسی كرد.
مارگریت از سال ۱۹۱۴ در حالی كه ۲۷ ساله بود، به داستان نویسی به طور حرفه ای مشغول شد و در همان موقع نام مستعار دوراس را برای خود انتخاب كرد. او مدت كوتاه وارد حزب كمونیست فرانسه شد، اما عقاید این حزب با ایده هایش مغایر بود، لذا از این حزب بیرون آمد. وی در سال ۱۹۵۸ كتاب <<مدراتو كانتابیله >> و فیلمنامه ای با نام <<هیروشیما، عشق من >> را نوشت و به شهرت جهانی رسید. یكی از رمانهای مشهور مارگریت دوراس <<عاشق >> نام دارد كه تا كنون بیش از ۲۰ میلیون نسخه از
این كتاب در سراسر جهان به فروش رسیده و به چندین زبان ترجمه شده است . كتاب دوستان و افراد اهل مطالعه در سراسر جهان مارگریت دوراس را به خوبی می شناسند و در ایران نیز چندین كتاب از این نویسنده مشهور ترجمه شده است .مارگریت دوراس همچنین توانست جایزه ادبی گنكور را دریافت كند. نكته چشمگیر در داستانهای دوراس این است كه او همیشه به زندگی خصوصی و بیوگرافی خود در داستانهایش اشاره داشته است . وی در سنین جوانی ازدواج ناكامی داشت كه با طلاق و جدایی روبه رو شد. ثمره این ازدواج پسری است كه اكنون در كالیفرنیا زندگی می كند.
مارگریت دوراس در ۳ مارس سال ۱۹۹۶ در سن ۸۲ سالگی در خانه خود واقع در <<نوفل لوشاتو>> چشم از چشم از جهان فروبست . فرانسویان این نویسنده مشهور را مایه افتخار خود می دانند.