۱۱ آبان ـ ۲ نوامبر ـ چرا كیسینجر بازهم به تهران آمد؟!

هنری كیسینجر وزیر خارجه وقت آمریكا كه در رابطه با مسئله عراق ، كردهای عراقی و مسائل دیگر پی در پی از تهران دیدن می كرد دوم نوامبر سال ۱۹۷۴ (۱۱ آبان ۱۳۵۳ ) بازهم به تهران آمد . این …

هنری كیسینجر وزیر خارجه وقت آمریكا كه در رابطه با مسئله عراق ، كردهای عراقی و مسائل دیگر پی در پی از تهران دیدن می كرد دوم نوامبر سال ۱۹۷۴ (۱۱ آبان ۱۳۵۳ ) بازهم به تهران آمد . این بار به خاطر نفت و بازهم مسئله عراق .
شاه یك روز پس از ورود كیسینجر به تهران و نخستین دور مذاكرات با او اعلام داشت كه بهای نفت نباید تا ان حد بالا رود كه برای مصرف كننده قابل تحمل نباشد . این اظهار شاه نشان داد كه كیسینجر موفق شده بود اورا در پایین نگهداشتن بهای نفت خام با غرب همنظر سازد . دور بعدی مذاكرات در باره مسئله عراق و خطر ادامه نزدیكی آن به روسها بود كه معمولا درباره اش اعلامیه منتشر نمی شد و تنها تحولات بعدی نشان می داد كه نتایج تماس چه بوده است .
« كریستوفر هیچنز » در تالیف خود ــ محاكمه هنری كیسینجر ، نشر ورسو ، لندن ،سال ۲۰۰۱ ، صفحات ۵۷۶ تا ۵۹۹ ــ شرح دیدارهای پی در پی كیسینجر ازتهران را آورده است كه از محتوای این نوشته چنین بر می آید :
حزب بعث عراق در سال ۱۹۶۸ با شعارهای تند ضد غرب و برقراری سوسیالیسم عربی حكومت عراق را به دست می گیرد و به شوروی نزدیك می شود و با كردهای ان كشور هم كنار می اید ، به گونه ای كه قرار می شود معاون رئیس جمهوری عراق یك كرد باشد. كیسینجر احساس خطر می كند و در صدد برهم زدن سازش بغداد با كردها بر می اید.
سپس وقایعی ! روی می دهد كه بغداد مصطفی بارزانی را متهم به طرح نقشه ترور رئیس جمهوری عراق می كند. و میانه طرفین به هم می خورد ؛ یعنی همان نتیجه ای كه كیسینجر انتظارش را داشت حاصل می شود .
كیسینجر سپس نقشه یك جنگ گریلایی ( چریكی ) كردها بادولت عراق را می كشد تا دولت بغداد مدتها گرفتار ان باشد و منافع امریكا در منطقه محفوظ بماند . وی به گوشزد « جوزف فارلند » سفیر وقت آمریكا در تهران هم اعتنا نمی كند كه به او نوشته بود : وقتی كه جنگ چریكی شروع شود ؛ كنترل از دست می رود و رشته ای است كه سر دراز خواهد داشت .
امضای پیمان دوستی شوروی و عراق در اوایل سال ۱۹۷۲ و دیدار كاسیگین نخست وزیر شوروی از بغداد به كیسینجر وسیله داد تا مسئله را آنچنان بزرگ جلوه دهد كه كنگره نتواند بر مخالفت خود با كمك امریكا به جنگ منطقه ای دیگری پافشاری كند.
تا این زمان كمك به كردهای عراق ، تحریك انان بر ضد دولت بغداد و دلگرم كردن ایشان به تضمین حمایت آمریكا ؛ از طریق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا ( سیا ) صورت می گرفت كه عملیاتی محرمانه بود و ریچارد هلمز مدیر كل وقت آن به حرف شنوی از كیسینجر شهرت داشت .
اندكی بعد كیسینجر با نیكسون به مسكو رفت . در انجا در باره تشنج زدایی مذاكره می شود و در پایان مداكرات هم اعلامیه ای بلند بالا از سوی سران دوكشور صادر می گردد .
نیكسون و كیسینجر سپس با این هدف كه شاه را وادار به كمك رسانی به كردهای عراقی در جنگ جاریشان با دولت بغداد كنند به تهران می آیند و نیكسون در نطق رسمی خود شاه را « شاه شاهان » می خواند و... .
شاه نگران وضع خود در پی تحقق تشنج زدایی میان امریكا و شوروی می شود و نیكسون با صلاحدید كیسینجر به شاه اطمینان می دهد كه امریكا دوستان خود را تنها رها نخواهد كرد ! و بطور ضمنی به شاه می فهماند كه موضوع تشنج زدایی فعلا در حد صحبت ( حرف ) است و نگران آن نباشد.
كیسینجر در كتاب ۱۱۵۱ صفحه ای خاطرات خود در باره این مذاكرات باشاه نوشته است : شاه كه هیچوقت با خواستهای آمریكا مخالفت نمی كرد این بار هم خواست ما را كه كمك او به كردهای عراق در جنگ با دولت بغداد بود پذیرفت و چون شاه نظر مارا پذیرفت و با دادن هرگونه كمك نظامی و تداركاتی به كردهای عراق موافقت كرد ما هم دشواری هایی را كه برسر تحویل جت « اف ــ ۱۴ » به او بود بر طرف ساختیم . ضمنا به شاه گفته شد كه در رساندن كمك به كردهای عراقی؛ انگلستان ، اسراییل و اردن هم در كنار او هستند و شاه اردن رابط میان انها خواهد. به همین منظور شاه اردن درتابستان ۱۹۷۲ دو بار به ایران آمد و با شاه در نوشهر ملاقات كرد.
جنگ كردهای عراقی برای ایران بیش از سیصد میلیون دلار هزینه داشت . شاه حتی برای بكار انداختن توپهایی كه به كردهای عراقی داده بود سرباز ایرانی بالباس كردی به عراق فرستاده بود.
دولت آمریكا سلاحهای روسی را كه اسرائیل طی جنگ با كشورهای عربی از انها به غنیمت گرفته بود به ۲۸ میلیون دلار خریداری و از طریق ایران برای كردهای عراقی فرستاد.
به تدریج شاه رابط میان ملا مصطفی بارزانی و دولت آمریكا شده بود و وی نیازمندی های خود را از طریق شاه به كیسینجر اطلاع می داد.
در سال ۱۹۷۴ دو عامل تازه در جریان جنگ كردهای عراقی با دولت بغداد مشاهده شد . یكی برتری یافتن نیروهای عراقی كه سلاحهای بهتری از شوروی گرفته و از تعقیب كردها تا داخل خاك ایران و برخورد بانیرهای ایران ابا نداشتند و دیگری ضعیفتر بودن فورد نسبت به نیكسون به گونه ای كه كنگره با دادن كمكهای وسیع دولت امریكا به كردها مخالفت كرد و ریچارد هلمز هم ازمدیر كلی « سیا » كنار رفته بود و سفیر امریكا درتهران شده بود و مدیركل تازه « سیا » مانند او حاضر نبود از بودجه « سیا » به كردها ی عراقی كمك شود. این وضعیت سبب شد كه شاه در ملاقات ۱۸ فوریه ۱۹۷۵ خود در زوریخ به كیسینجر اطلاع داد كه قصد سازش با عراق را دارد و كیسینجر موضوع را به اطلاع فورد رسانید . در پی سازش ایران و عراق و حل مسئله شط العرب دیدارهای كیسینجر از ایران قطع و كردهای عراق هم به امان خدا رهاشدند و....