تغذیه كمكی

بطور كلی در بحث تغذیه كمكی كودكان دو مورد مجزا قابل بحث میباشد ۱ – ایا شیر مادر برای تغذیه شیرخوار كافی است؟ ۲- از چه موادی برای تغذیه كمكی شیرخوار میتوان استفاده كرد؟ شیر مادر …

بطور كلی در بحث تغذیه كمكی كودكان دو مورد مجزا قابل بحث میباشد
۱ – ایا شیر مادر برای تغذیه شیرخوار كافی است؟
۲- از چه موادی برای تغذیه كمكی شیرخوار میتوان استفاده كرد؟
شیر مادر برای تمامی شیرخواران تا پایان شش ماهگی كاملا كافی است و هیچ شیرخواری (بخصوص شیر مادر )تا پایان شش ماهگی نیاز به تغذیه كمكی ندارد .
گاها مشاهده میشود مادران از سیر نشدن فرزندشان نگران هستند باید بگویم كه ملاك كافی بودن شیر مادر از نظر پزشكی افزایش وزن شیر خوار و منحنی رشد كودك میباشد و تا وقتی این منحنی در محدوده استاندارد باشد شیر خوار (كوچكتر از شش ماه )نیازی به تغذیه كمكی ندارد.
بنابراین بعد از شش ماهگی زمان شروع تغذیه كمكی میباشد
شروع تغذیه با مواد سهل الهضم و با مقدار كم باید اغاز شود بطور كلی استفاده از عسل و مركبات قبل از یك سالگی برای كودكان ممنوع است .
در اغاز موادی مانند پوره سیب زمینی و هریره بادام با حجم كم مناسب است و همچنین غذاهای ابكی مثل سوپ صاف شده باید دقت كرد كه دستگاه گوارش كودكان در ابتدا قادر به هضم و جذب غذاهای سنگین و پر چربی را ندارد . استفاده از تخم مرغ نباید با بیشتر از یك عدد در هفته اغاز شود و به مرور بر این مقدار افزود .
موادی مانند لعاب برنج و فرنی ارزش غذایی خیلی خوبی برای كودك دارند فراموش نشود كه مواد غذایی نفخ زا مانند حبوبات (اگر زیاد مصرف شود) میتوانند باعث دل درد و بیقراری كودك شوند مواد غذایی اماده كه با نامهای مختلف در بازار موجود میباشند در عین حال كه از طعم و گاها ارزش غذایی خوبی برخوردار هستند ولی در مجموع هیچ كودك سالمی نیاز صددرصد به مصرف انها ندارد و مادران میتوانند غذاهای كمكی كودكان خود را با كیفیت عالی خودشان تهیه نمایند
نكات پرستاری :
مواد غذائی كه نباید تا قبل از یكسال تمام استفاده شوند عبارتند از : سفیده تخم مرغ ، شیرگاو ( بیش از ۱۰۰ سی سی و نجوشیده ) ، پنیر ، انواع توت ، آلبالو ، گیلاس ، كیوی ، خربزه ، عسل ، بادام زمینی ، مركبات ، اسفناج ، و كلم .
بهتر است از آبمیوه های آماده كه دارای مواد نگهدارنده است استفاده نشود .
برای شروع تغدیه كمكی در روزهای اول شاید یك قاشق چایخوری كافی باشد و نباید به یكباره با مقدار زیاد شروع كنید .همچنین هر نوع غذائی كه به رژیم غذائی كودك اضافه میشود بهتر است تا یكهفته غذای جدیددیگری به رژیم او اضافه نكنید تا در صورتی كه كودك دچار مشكلی از نظر حساسیت شود به راحتی بتوان به مشكل او پی برد .