و اندرز ، یك سلاح پیش پا افتاده : بلوغ

بلوغ یكی از مهم‌ترین مراحل تكامل انسان‌ها محسوب می‌شود كه تغییرات سریع و عمده‌ای هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و روانی در فردایجاد می‌كند. چشم بستن به روی این تغییرات، نه تنها …

بلوغ یكی از مهم‌ترین مراحل تكامل انسان‌ها محسوب می‌شود كه تغییرات سریع و عمده‌ای هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و روانی در فردایجاد می‌كند. چشم بستن به روی این تغییرات، نه تنها فایده‌ای ندارد، بلكه وضع را بدتر می‌كند. در واقع مهم‌ترین چیز این است كه نوجوان این تغییرات را بشناسد و خود را با آن تطبیق دهد.
این موضوع به این معنی است كه نوجوان آموزش ببیند كه تغییرات جسمی و روحی این دوران چیست. در واقع چون نوجوان از این مسائل اطلا‌عی ندارد، ممكن است برایش تعجب‌برانگیز باشد و یا واكنش هیجانی شدیدی بروز دهد. در حالی كه اگر نوجوان در این زمینه آموزش‌های لازم را ببیند و از قبل خود را برای چنین تغییراتی آماده كند، ‌بهتر می‌تواند با این تغییرات كنار آید. البته این فقط وظیفه نوجوان نیست كه با مشكلا‌ت بلوغ كنار بیاید، بلكه والدین هم باید خود را با تغییرات فرزندشان تطبیق دهند. نوجوان در دوران بلوغ تندخو، پرخاشگر و حساس می‌شود و والدین باید از این قضیه مطلع باشند تا بتوانند نوجوان را درك كنند. اما مسئله اساسی اینجاست كه پدر و مادرها چطور می‌توانند به فرزند نوجوانشان بیشتر كمك كنند.‌در دوران نوجوانی حس كنجكاوی افراد برانگیخته می‌شود و نوجوان در پی این است كه به سوالات ذهنیش پاسخ داده شود. نقش اصلی والدین در این مرحله است. با توجه به شرایط سنی و فرهنگی، هرچه این آموزش به نحو صحیح‌تر و صریح‌تر اعمال شود، نوجوان در معرض خطر كمتری قراردارد زیرا در این غیر این صورت برای ارضای حس كنجكاوی به دنبال منابع دیگری می‌رود كه ممكن است حتی غلط باشد. اما سن و سال شروع این آموزش ها سوالی است كه همواره پدر و مادر ها با آن مواجهند. در این خصوص سن و زمان مشخصی وجود ندارد و به شرایط خانواده و طرز فكر نوجوان بستگی دارد. چه بسا فردی از دوران كودكی رفتارهایی كه ناشی از كنجكاوی جنسی او باشد را بروز دهد، در چنین حالتی خانواده باید به اقتضای رفتار او و بر حسب شرایط سنی‌اش برخورد درستی كنند. درواقع بایستی همزمان با رشد جنسی و فیزیكی فرد، آموزش متناسب همان مرحله داده شود. نحوه بیان این مسائل برای نوجوان هم خود درد سر جداگانه ای است . بسیاری از پدر و مادر ها وقتی فرزندانشان به سن و سال بلوغ می‌رسند، یك جلسه رسمی ترتیب می‌دهند و در حالی كه تا بناگوش سرخ شده‌اند، شروع به نصیحت می‌كنند در حالی‌كه روانشناسان نصیحت را یك سلا‌ح پیش پا افتاده می‌دانند.
والدین باید بدانند مهم‌ترین راهكار برقراری ارتباط صحیح، این است كه برای نوجوان وقت بگذاریم و با او با صداقت صحبت كنیم، همچنین از او نیز بخواهیم نظر خود را با صراحت بیان كند. البته بعضی وقت‌ها این روش‌ها هیچ كدام جواب نمی‌دهدو كار به جاهای باریك می‌كشد.
● در خصوص برخورد والدین با فرزندان در صورت بروز رابطه نامشروع :
همواره پیشگیری بهتر از درمان است، اگر خانواده حدود رابطه را از قبل تعیین كنند و فرزندان نیز بتوانند در هنگام بروز مشكل از والدین كمك بگیرند چنین مشكلاتی به‌وجود نمی‌آید. اما حالا‌ كه مشكل پیش آمده تكلیف چیست؟
به هرحال حمایت از سوی والدین نتیجه بهتری نسبت به برخورد سركوب‌كننده خواهد داشت، برخورد بد اطرافیان در این رابطه سبب می‌شود، نوجوان احساس كند از سوی خانواده و جامعه طرد شده است و یك لكه ننگ بر دامن خانواده است. چنین برخوردی منجر به افسردگی فرد می‌شود و همچنین جسارت و جرائت نوجوان را برای تكرار رفتار غلط تشدید می‌كند.