سندرم سوزش زبان

سندرم سوزش زبان احساس سوزشی است كه به تدریج در تمام زبان پخش می شود. نام علمی آن گلوسوپیروزیس (glossopyrosis) است، اما به صورت عمومی با نام سندرم سوزش زبان شناسایی می شود. احساس درد، سوزش یا …

سندرم سوزش زبان احساس سوزشی است كه به تدریج در تمام زبان پخش می شود. نام علمی آن گلوسوپیروزیس (glossopyrosis) است، اما به صورت عمومی با نام سندرم سوزش زبان شناسایی می شود. احساس درد، سوزش یا بی حسی در گلو، كام، لثه و لب ها مانند زبان به وجود می آید همچنین احساس مزه فلز در دهان از نشانه های دیگر این بیماری است.
اغلب به نظر می رسد كه مجموعه ای از عوامل در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد، مثلاً مصرف داروها (مانند مهاركننده های ACE كه برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود) و مشكلات تغذیه ای (كمبودهای غذایی)، اما در هر صورت این سندرم به یك دلیل به وجود نمی آید.
دانشمندان این بیماری را مرتبط با دیابت، سندرم اسجوگرن (Sjogren&#۰۳۹;s syndrome) و تیروئید غیرفعال می دانند، همچنین نگرانی ها و استرس ها را از عوامل ایجاد كننده این سندرم برمی شمارند. از علل دیگر ایجاد این بیماری كمبود آهن، روی، اسید فولیك و بعضی از اقسام ویتامین ب است.
معمولاً افراد بالای ۶۰ سال مبتلا می شوند و در زنان بیشتر از مردان این بیماری رخ می دهد. متاسفانه این سندرم درمان شدنی نیست، اما برای آن راه های تسكینی زیادی وجود دارد و برای تسكین این بیماری تنها می توان از داروهایی استفاده كرد كه عوامل ایجاد كننده بیماری را كنترل می كنند مانند ضداسترس ها.برای اصلاح این بیماری می توان از درمان های مختلط استفاده كرد، مثلاً اگر سندرم با زبان خشك همراه باشد باید از داروهای تحریك كننده ترشح بزاق استفاده كرد در ضمن می توان با نوشیدن آب و جویدن آدامس به درمان كمك كرد.استفاده از مسواك نرم، خمیر دندان غیرمعطر و دوری كردن از دهانشویه های دارای الكل، در درمان پیشنهاد می شود.
منبع: رویترز‎/۱۴ آگوست