اوشو کیست؟

انسان‌های اندکی هستند که موفق می‌شوند پا را از مرز زمان و ذهن و مرز جاه‌طلبی و رقابت فراتر بگذارند و قدم به وادی جاودانگی نهند، از این میان عده‌ی بسیار اندکی هستند که سعی کرده‌اند …

انسان‌های اندکی هستند که موفق می‌شوند پا را از مرز زمان و ذهن و مرز جاه‌طلبی و رقابت فراتر بگذارند و قدم به وادی جاودانگی نهند، از این میان عده‌ی بسیار اندکی هستند که سعی کرده‌اند دیگران را این تجربه‌ی خویش سهیم سازند.
”اوشو“ یکی از آنها است، او در یازدهم دسامبر ۱۹۳۱ پا به این جهان گذاشت و در ۱۹ ژانویه ۱۹۹۰ رخت از آن بربست.”اوشو“ تعالیمش را تنها در قالب کلمه‌ها ادا نمی‌کرد، بلکه زندگی او سرمشقی از تعلیم‌ها و اعتقادهایش بود، او زندگی را به حد تمام و کمال تجربه کرد، زندگی وی آکنده از عشق و شجاعت، وقار و شوخ طبعی خاصی بود و به همین سبب به قلب میلیون‌ها نفر از مردم دنیا راه یافت. او از خود همواره به‌عنوان یک انسان معمولی یاد می‌کرد و می‌گفت آن‌چه که او بدان دست یافته است، برای همه کس دست یافتنی است، او در سن ۲۱ سالگی به نور حق مشرف شد و سپس بر آن شد تا انسان‌ها دیگر را نیز از آن بهره سازد.
”اوشو“ از سن ۳۱ سالگی به سخنرانی در مناطق دور و نزدیک هند پرداخت و روش‌هائی عملی برای مراقبه (meditation) جهت دگرگونی و ارتقای معنوی انسان‌ها ابداع نمود. همچنین وی روش‌های جدید درمانی بر پایه‌ی مراقبه را پایه‌گذاری نمود.
”اوشو“ از هماهنگی و کلیتی که در هسته و ذات همه‌ی مذاهب و آئین‌های سنتی نهفته است، سخن می‌گوید و حقیقت فراگیر نهفته در جوهر مذاهب را بر آدمی روشن می‌سازد.
وجه تسمیه‌ی اسم اوشو (Osho) از لغت (Oceanic) به معنای ”حل شده در اقیانوس“ است و در فرهنگ خاور دور نیز به معنای شخص متبرک و ملکوتی است، اوشو هرگز نمی‌خواست بیان‌گر فرقه یا آئین‌ خاصی باشد،زیرا همان‌طور که گفتیم همه‌ی آنها را یکی می‌دانست (مقصود توئی کعبه و بت‌خانه بهانه). او در سال ۱۹۸۱ به آمریکا سفر نمود و محبوبیت زیادی در آن‌جا پیدا کرد که این امر به مذاق دولتمردان آمریکائی خوش نیامد چرا که او کلیه‌ی ارزش‌های جامعه‌ی آمریکا را زیر سئوال برده بود و راهی جدید جلوی انسان‌ها قرار داده بود، بنابراین او را متهم به نقض قانون مهاجرت کرده و به هند برگرداندند.
اوشو تا به‌حال هیچ‌ کتابی ننوشته است و کتاب‌های منتشر شده به نام او که تعداد آن‌ها به ۶۰۰ عنوان می‌رسد همگی برگرفته از سخنرانی‌های او هستند. حدود ۷۰۰ سخنرانی او بر روی نوار کاست و ۱۷۰۰ سخنرانی بر روی نوار ویدیو ضبط شده است. کتاب‌های او به ۱۹ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند.

دکتر پری‌ناز بنی‌سی
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
مدیر گروه سفیران و حامیان مجله
منابع:
راز تفسیری از اوشو بر داستان‌های صوفیان، باگوان راجنیش اوشو، محسن خاتمی
عشق رقص زندگی، باگوان راجینش اوشو، بابک ریاحی پور، فرشید قهرمانی