ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی

هیچ یك از اعمال انسان ، بازدهی صد درصد ندارد از این رو استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امكانات امری اساسی است این نكته هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌كند كه موضوع انرژی مطرح …

هیچ یك از اعمال انسان ، بازدهی صد درصد ندارد از این رو استفاده بهینه و ممانعت از هدر رفتن امكانات امری اساسی است این نكته هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می‌كند كه موضوع انرژی مطرح شود. منظور از بهینه‌سازی مصرف انرژی ، انتخاب الگوها و اتخاذ و بكارگیری روش‌ها و سیاست‌هایی در مصرف درست انرژی است. كه از نقطه نظر اقتصاد ملی مطلوب باشد و استمرار وجود و دوام انرژی و ادامه حیات و حركت را تضمین كند. در این چارچوب تعیین سهم صورت‌های مختلف انرژی در سبد انرژی هر جامعه با توجه به امكانات درازمدت آن جامعه، همچنین بكارگیری پربازده ترین شیوه استفاده از آنها كه متضمن كاهش تخریب منابع انرژی و نیز كاهش تأثیرات سوء ناشی از اسـتفاده ناصـحیح از انرژی، بر عوامـل دیگر حیات و محـیط زیـست مدنظر است ، این استفاده درست و به جا از انرژی، نه تنها متضمن استمرار حیات و توسعه پایدار جامعه است بلكه منجر به بقاء انرژی برای همگان و نسل‌های آتی و مانعی برای تولید و گسترش آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف نادرست انرژی خواهد بود.
احداث تأسیسات تولید انرژی الكتریكی و شبكه‌های برق رسانی نیاز به هزینه‌های زیادی دارد. هزینه احداث تأسیسات تولید و انتقال و توزیع برق برای هر كیلووات ساعت معادل ۸۰۰ دلار می‎باشد . علاوه بر بار مالی زمان لازم برای احداث نیروگاه ۳ تا ۸ سال است. همچنین هزینه‌های جاری و ثابت سالانه نیروگاه‌ها گاهی بالغ بر ۲۰ درصد سرمایه‌گذاری اولیه می‌شوند. از این رو كاهش مصرف انرژی الكتریكی به میزان قابل ملاحظه‌ای در حفظ و بقاء سرمایه‌های ملی مؤثر است. با توجه به پتانسیل‌های صرفه‌جویی موجود در بخش صنعت سالانه می‌توان ۶۷۰ میلیارد تومان در این بخش صرفه‌جویی كرد. در بخش خانگی نیز می‌توان با بكارگیری راهكارهای استفاده بهینه از لوازم خانگی انرژی بر تا حد زیادی از اتلاف سرمایه‌های ملی جلوگیری كرد. لازم به ذكر است در كشور ما در خانه و مكان های تجاری ، سالانه در حدود ۲۰۰ میلیون بشكه نفت خام برای تولید حرارت و سرما مصرف می‌شود. در صورتیكه اگر با روشهای صرفه‌جویی فقط ۱۰ درصد در طول سال در مصرف انرژی وسایل گرمازا و سرمازای خود صرفه‌جویی كنیم در حدود ۲۰ میلیون بشكه نفت خام صرفه‎جویی كرده‌ایم كه ارزش این مقدار انرژی (با احتساب قیمت هر بشكه نفت خام ۲۵ دلار و هر دلار ۸۰۰ تومان) چهارصد میلیارد تومان است.
علاوه بر بار اقتصادی عوامل دیگری نیز وجود دارد كه ضرورت بهینه‎سازی مصرف انرژی را می‎رساند :
۱ـ استفاده بی‎رویه از انرژی‎های فسیلی كه باعث افزایش آلودگی محیط زیست می‎شود
۲ـ بالا بودن رشد جمعیت و نیاز به تقاضای بیشتر انرژی
۳ـ محدودیت منابع انرژی به دلیل تجدیدناپذیر بودن آن
۴ـ رشد بالای مصرف انرژی به دلیل الگوی ناصحیح مصرف انرژی
۵ـ عدم وجود سیستم بازیافت انرژی
۶ـ وجود صنایع و كارخانجات فرسوده
۷ـ متكی بودن اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی
۸ـ افزایش گازهای گلخانه‎ای و باران‎های اسیدی