گل‌آرایی كروی

در گل­آرایی كروی، قبل از هر كار دیگر ابتدا بیس شیشه­ای را آماده و فوم یا اسفنج را به اندازه‌ی آن سیم‌پیچی می­كنیم و با خزه دور آنرا می­پوشانیم تا گل­آرایی شكل زیبایی داشته باشد. …

در گل­آرایی كروی، قبل از هر كار دیگر ابتدا بیس شیشه­ای را آماده و فوم یا اسفنج را به اندازه‌ی آن سیم‌پیچی می­كنیم و با خزه دور آنرا می­پوشانیم تا گل­آرایی شكل زیبایی داشته باشد.
برای شروع از برگ‌های كشیده استفاده می‌كنیم و فرم كروی بودن كار را مشخص می‌كنیم. سپس ارتفاع كار را مشخص می‌كنیم. برای ظرف‌‌های كوتاه، ۵/۱ تا ۲ برابر ارتفاع ظرف، می‌توان كار را كشیده كرد. سپس فضای وسط را با گل‌های اصلی تزیین می­كنیم. در این گل‌آرایی می­توان از گل‌های اصلی به اندازه و رنگ‌های مختلف از جمله داودی، اكالیپتوس، شمشاد، برگ بنجامین و برگ‌های درخت كاج استفاده كرد.
بعد از مشخص شدن فرم گل­آرایی، از گل‌های ثانوی كه از قبل سیم پیچی شده اند مانند آلستومریا استفاده كرد. می‌توان در گل‌آرایی كروی از یك گل در رنگ‌های مختلف یا از گل‌های مختلف استفاده كرد.
می­توان گل­آرایی كروی را بر روی گلدان‌های بلند و ستون‌ها انجام داد. اندازه گل­آرایی باید متناسب با ظرف مورد استفاده باشد، مثلاً در گلدان‌های مستطیل شكل بزرگ ارتفاع گل­آرایی باید نصف اندازه گلدان یا ستونی باشد كه بر روی آن گل­آرایی انجام می­گیرد. ولی در ظرف‌های كوتاه ارتفاع گل­آرایی باید دو برابر اندازه بیس یا ظرف مورد استفاده باشد. و چون این گل‌آرایی از همه طرف دید دارد باید در همه جهت كار انجام شود.
می­توان در این گل­آرایی از گل‌های ثانوی پر كننده مانند لیسانتیوس، اَستاتیس و آلوستومریا و رُزها با رنگ‌های مختلف استفاده بكنیم. گل ریز عروس از گل‌های ریز پُر كننده­ای است كه در فصل زمستان و بهار بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد.
در این گل­آرایی، گل داودی مینیاتوری برای هماهنگ كردن رنگ سفید همچنین از گل‌های رز برای پر كردن فضای خالی در سطح گل­آرایی استفاده می­كنیم. و از برگ‌های كشیده برای زیر كار استفاده می‌شود، و گَردی‌ها برای پُر كردن فضای بین، استفاده می‌شوند. گردی‌ها در اصل حفاظی برای كار می‌باشند. گل‌آرایی كروی نیازی به روبان ندارد ولی در گل‌آرایی فانتزی از روبان و پاپیون استفاده می‌شود.
زمانی كه این نوع گل­آرایی به عنوان دكور در فضای آشپزخانه مورد استفاده قرار می­گیرد، می­توان بجای گل‌های ثانوی پر كننده از میوه­های خشك مثل انار خشك و تزئینات مربوط به آشپزخانه استفاده كرد.
در این گل­آرایی می­توان از گل‌های كشیده مریم و شب­بو استفاده بكنیم البته باید ساقه‌های آن‌ها را تا حدی كوتاه كنیم كه فرم گل­آرایی كروی بهم نخورد.
این گل­آرایی را می­توان بر روی میز جلوی مبل و نیز كنسول و دكور قرار بدهیم اما بر روی میز شام جذابیت ندارد.