پاپیروس چه بود؟

اولین چیزی كه بشر برای نوشتن درست كرد پاپیروس بود كه از گیاهی به همین نام ساخته شد. این گیاه در ۲۰۰۰ سال قبل از مسیح به وسیله مصری ها كشف شد و برای مدتی حدود ۲۵۰۰ سال بعنوان تنها …

اولین چیزی كه بشر برای نوشتن درست كرد پاپیروس بود كه از گیاهی به همین نام ساخته شد. این گیاه در ۲۰۰۰ سال قبل از مسیح به وسیله مصری ها كشف شد و برای مدتی حدود ۲۵۰۰ سال بعنوان تنها وسیله نگاشتن توسط بشر استفاده می شد.
پاپیروس گیاهی نی مانند است كه بین سه تا ده فوت رشد می كند. ساقه های این گیاه، بسیار نرم بوده و بعضی اوقات به ضخامت مچ دست انسان است. در بالای این ساقه ها، شاخه های نرم و نازكی آویزان می باشند كه بیشتر شبیه یك دسته موی پشمالو هستند. برگهای این گیاه خیلی كوچك و ریشه آن خیلی محكم است.مورخ مشهور رومی، «پلینی» در یادداشتی شرح داده است كه پاپیروس قدیم چطور ساخته شده است. ساقه های گیاه پاپیروس را ابتدا پوست كَنده، بعد پهن و مسطح می كرده اند. ساقه وسطی پهن تر و با ارزش تر بوده. بعد این باریكه ها را پهلو به پهلو قرار داده و روی آنها هم از زاویه دیگر یك رشته دیگر از این باریكه ها قرار می دادند و با آب گل آلود رود نیل یا چسب مخصوصی كه آرد گندم درست می كردند، آنها را به هم می چسباندند. بعد این ورقه ها را با چكش كاملاً مسطح می كردند، بعد می گذاشتند تا در آفتاب خوب خشك شود. زمانی كه كاغذ پاپیروس یكی از كالاهای تجارتی مهم مصری ها به شمار می رفت. حتی تمام گزارش های سیاسی، مدت چندین قرن، در روی این كاغذ های پاپیروس نوشته می شده است تا این كه پوست نوشتنی جایگزین كاغذ پاپیروس شد.
پاپیروس گیاه مفیدی بود كه علاوه بر استفاده ای كه شرح آن رفت، استفاده های دیگری نیز از آن می شده است. مثلاً از بافتن ساقه های نازك آن سبد و یا از ساقه های كلفت تر، حصیر و بادبان درست می كردند و حتی از جوشاندن مغز این گیاه نیز برای درست كردن نوعی غذای فقیرانه استفاده می شد. بنابراین می بینید كه این گیاه چقدر در زمان قدیم مفید و با ارزش بوده است.