فیلودندرون برگ انجیری

Philodendron bipinnatifidum گیاهی است از خانواده " آراسه " و زادگاه آن آمریكای جنوبی است ، برگهای سبز براق است كه با بزرگتر شدن شكافها و دندانه های برگ عمیق تر و شكل برگ انجیری به خود می گیرد . ریشه های …

Philodendron bipinnatifidum
گیاهی است از خانواده " آراسه " و زادگاه آن آمریكای جنوبی است ، برگهای سبز براق است كه با بزرگتر شدن شكافها و دندانه های برگ عمیق تر و شكل برگ انجیری به خود می گیرد . ریشه های هوایی آن منحصر به ریشه های نزدیك قاعده برگها است كه باید به طرف خاك هدایت گردد . همانطوری كه از نام انگلیسی (upright philodendron ) آب بر می آید و فیلودندرون را راست قامت نام نهاده اند احتیاج به قیم ندارد و برگها از مركز می‌رویند هوای گرم و مرطوب از شرایط ایده آل آن است و بعلت گستردگی بوته و برگها باید دور از محل پررفت و آمد باشد ، نگهداری فیلودندرون‌ها ساده و گیاهی مناسب برای مبتدیان است.
● نیازها:
▪ نور: كنار پنجره با نور ملایم بهترین مكان برای این گیاه است . اشعه مستقیم آفتاب مخصوصا" در ظهر به برگهای گیاه صدمه وارد می‌نماید.
▪ دما: حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۲ درجه سانتیگراد و حداكثر آن در تابستان ۲۴ درجه سانتیگراد توصیه میگردد . در درجه حرارت بالاتر غبارپاشی الزامی است .
▪ آبیاری: در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یكبار آبیاری كافی است . هرگز اجازه ندهید خاك گلدان باتلاقی شود.
▪ رطوبت : در تمام طول سال هفته ای دوبار با آب ولرم غبارپاشی نماید .
▪ خاك مناسب: خاك لیمونی و كمپوست با كودشیمیایی بهترین محیط برای رشد ریشه تشكیل می‌دهند.
▪ تكثیر: ازدیاد فیلودندرون در منزل كار آسانی نیست. حرفه‌ای‌ها از بذر و قلمه استفاده می‌نمایند.
فروشندگان گل و گیاه برای جلب مشتری برگها را با مواد براق كننده تمیز می‌نمایند، روزنه‌های موجود در سطح برگ كه برای اعمال حیاتی باید باز باشند با اینگونه مواد مسدود نكنید، غبارپاشی جهت تمیز شدن برگها كافی است.
● عوارض و درمان
▪ لكه‌های سوخته روی برگها است: اشعه مستقیم آفتاب یا غبارپاشی در آفتاب باعث آن است ، گلدان را به نیم سایه منتقل نمایید .و از غبارپاشی در آفتاب بپرهیزید .
▪ برگهای جدید یا ظاهر نمی شوند یا خیلی كوچك هستند: به گلدان بزرگتری احتیاج دارد در صورت عدم امكان تعویض تغذیه گیاه توصیه میگردد.
▪ برگها زرد می‌شوند و می‌ریزند: آبیاری زیاد است سوراخ ته گلدان را بازدید نمائید كه آب بتواند از آن خارج شود .
▪ ساقه‌ها دراز و ضعیف هستند: نوركم است گلدان را به محل روشن‌تر با اشعه غیر مستقیم آفتاب منتقل كنند.
▪ برگها رنگ پریده و رشد كم شده است: هوا سرد است گلدان را به محل گرمتری انتقال دهید.