مارانتا

نام علمی : Maranta leuconeura خانواده آن مارانتاسه می باشد این گیاه جدیدا با محیط سازگار شده ، دارای برگهای منقوش و گرد می باشد .، رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله ای رنگین بخش کرکزی برگ را …

نام علمی : Maranta leuconeura
خانواده آن مارانتاسه می باشد این گیاه جدیدا با محیط سازگار شده ، دارای برگهای منقوش و گرد می باشد .، رگبرگ اصلی به رنگ روشن در آمده و هاله ای رنگین بخش کرکزی برگ را از سایر قسمتها متمایز می سازد . رگبرگها کاملا نمایان و منظره دلفریبی به برگ می دهند .
نیازها :
نور : نور غیر مستقیم بهترین شرایط نوری برای این گیاه زیبا ست ، در تابستان سایه را ترجیح می دهد و در زمستان تمایل به زندگی در نور بیشتری را دارد از اشعه مستقیم آفتاب بخصوص در ظهر بیزار است .
دما :در صورتی که اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود تا درجه حرارت ۱۰درجه سانتیگراد را تحمل می کند اما بهترین درجه حرارت حدود ۱۶ درجه سانتیگراد می باشد .
آبیاری : آبیاری ۳-۲ بار در هفته در تابستان و یکبار در هفته در زمستان مناسب می باشد .
تغذیه: تغذیه توسط کودهی مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یکبار صورت می گیرد .
خاک مناسب : خاک باید کاملا سبک باشد ، کمپوست بهترین خاک برای این گیاه است .
تمییز نمودن برگها : غبار پاشی برگهای گیاه را تمییز می نماید و نباید از موادبراق کننده استفاده نمود .
تكثیر : تقسیم ساقه های زیر زمینی در بهار می باشد .
تقسیم ریشه : در بهار با شروع فصل رشد گیاه با ریشه متراکم را از گلدان خارج و خاکهای اطراف ریشه را به آرامی کنار بزنید ، ریشه را برحسب گسترش به تعداد مطلوب تقسیم و اطمینان حاصل نماییدکه هر قسمت دارای ریشه و ساقه است ، ریشه ها را درون گلدان جدید کاشت نموده و بدون آبیاری به سایه منتقل نمایید ، دو روز اول آبیاری نکنید و پس از شروع رشد جوانه ها را به محل پر نور تری منتقل نمایید .
کمبودها و بیماریها :
برگها رنگ پریده می باشد : هوا تاریک است گلدان را به محل روشن تری دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل نمایید کمبود عناصر غذایی باعث زایل شدن رگ برگها شده است .
برگها پژمرده و پیچیده می شود : هوا خیلی سرد است گلدان محل گرمتری را طلب می نماید تشنگی هم همین علائم را بوجود می آورد .
برگها سوخته اند : در آفتاب غبار پاشی نموده اید .
برگها خم شده و سقوط می کند : هوا خیلی گرم است ، گلدان را به محل خنک تری منتقل نمایید و غبار پاشی روزانه را فراموش نمایید .
برگها خم شده ، زخمهای قهوه ای روی آنهاست و حاشیه آنها بطرف داخل خم می شود : آبیاری بیش از اندازه است ، هر ۱۰ روز یکبار آبیاری کنید .