نورپردازی

نورپردازی اگرچه پاسخگویی به یك نیاز بوده و جنبه كاربردی دارد، اما می تواند نقشی بسیار فراتر از تامین نور پس از تاریكی هوا را در یك اتاق ایفا كند. چراغ های دیواری و سقفی و انواع …

نورپردازی اگرچه پاسخگویی به یك نیاز بوده و جنبه كاربردی دارد، اما می تواند نقشی بسیار فراتر از تامین نور پس از تاریكی هوا را در یك اتاق ایفا كند. چراغ های دیواری و سقفی و انواع دیگر چراغ ها امروزه خود به عنوان عناصر دكوراتیو شناخته می شوند و نوری كه از خود ساطع می كنند، می تواند حالتی خاص را در فضا القا كند، بخش ها یا اشیای خاصی را كانون توجه قرار دهد و رنگ یا طرح خاصی را در اتاق حاكم سازد.
نور تاثیر شگرفی بر جسم، روح و روان انسان دارد و چنانچه به عنوان یك وسیله ابتكاری مورد استفاده قرار گیرد، می تواند شادی آفرین یا آرامش بخش باشد. ضمن آنكه قدرتی جادویی در ایجاد تغییرات شگرف بر روی اشیا و فضاها دارد. یك نورپردازی خوب خود بخشی از طراحی دكوراسیون است و باید قادر باشد تنها با لمس یك كلید حال و هوای یك اتاق را از مكانی كاربردی به فضایی رمانتیك تبدیل كند. تغییرات ناگهانی در رنگ و شدت نور می تواند محرك مغز باشد و چنانچه این تغییرات بسیار شدید باشند، چشم را آزار می دهند. در حقیقت نورپردازی تنها شامل روشنایی بخشیدن به فضا نیست بلكه به خلق حالت خاصی در فضا به وسیله نور می پردازد.
هنگام انتخاب چراغ های مورد نیاز در یك فضا و طراحی نورپردازی در آن ابتدا باید انواع نورپردازی مورد نظرتان در این فضای خاص را مشخص كنید و سپس به رنگ، نور و هزینه اختصاص یافته به این امر بپردازید. توجه داشته باشید كه حتی در یك فضای واحد نیز بخش های مختلف نیازمند نورپردازی هایی به شیوه های گوناگون هستند. بنابراین مثلاً در اتاق نشیمن باید مشخص كنید كه در كدام قسمت مایلید به كار و مطالعه بپردازید و كدام بخش از اتاق به استراحت و رفع خستگی اختصاص می یابد. در حقیقت عادات و نحوه زندگی شما بهترین مرجع برای انتخاب نوع نورپردازی منزل شما است.
پیش از تصمیم گیری و انتخاب نهایی درباره نورپردازی اتاق چند كتاب و منبع قابل دسترس در این زمینه را مطالعه كنید و از محصولات موجود در بازار دیدن كنید تا به مناسب ترین ایده ها برای نورپردازی فضای مورد نظرتان دست یابید.نوع نورپردازی می تواند فرم یك شیء را چشمگیرتر كرده و آن را مورد تاكید قرار دهد و یا بالعكس موجب كمتر دیده شدن و گم شدن آن شی در پس زمینه شود. نور مصنوعی همچنین بر روی رنگ و حالت فضا نیز تاثیرات بسزایی می گذارد.
با پیشرفت تكنولوژی و وسایل و ابزارهای جدیدی كه به بازار آمده امروز نورپردازی به یكی از ابتكاری ترین ابزارها در حوزه دكوراسیون و طراحی داخلی تبدیل شده است و تولیدكنندگان از مواد مختلفی از پلاستیك گرفته تا شیشه، كاغذ و فلز برای ساخت چراغ هایی با امكانات و نماهای بسیار متنوع بهره می برند. هنگام خرید چراغ گذشته از شكل ظاهری به كیفیت نور مورد نیاز خود و جای قرارگیری چراغ برای حصول حداكثر بهره از آن و سبك دكوراسیونی فضایی كه چراغ در آن قرار می گیرد، توجه كنید. در هر یك از فضاهای خانه از بیش از یك منبع نوری بهره بگیرید. چنان كه ذكر شد، نور ابزار قدرتمندی است بنابراین با انتخاب مجموعه ای از منبع نورهای مختلف می توانیم حالت مورد نظرمان را در فضاهای مختلف خانه بیافرینیم. توجه داشته باشید چراغ های سقفی اغلب جای قرارگیری مبلمان در یك اتاق را مشخص می كنند. اما اگر به جای چراغ های سقفی از چراغ های دیواری استفاده كنیم، می توانیم به راحتی جای چیدمان مبل ها و سایر وسایل را تغییر دهیم. همچنین چراغ های سقفی كه نور را مستقیم رو به پایین می تابانند، سایه های تندی ایجاد می كنند. اما چراغ هایی كه نور را به بالا و به سقف می تابانند با ساطع كردن بازتاب نور از سقف نور دلپذیرتری را در فضا می پراكنند. تا حد امكان از چراغ های قابل تنظیم استفاده كنید. در فضاهای لازم از كلیدهای دیمردار بهره بگیرد تا تنظیم میزان نور مورد نیاز در اتاق به راحتی امكان پذیر باشد. در مواقعی كه نصب چراغ دیواری امكان پذیر نیست، استفاده از چراغ های پایه بلند مدرن كه بر روی زمین قرار می گیرند، جایگزینی مناسب است. در آخر بهتر است قبل از طراحی نورپردازی خانه با یك متخصص در این زمینه مشورت كنید تا دچار خطاهایی با هزینه گزاف نشوید.