کفشک گرد

نام انگلیسی : Oriental sole نام علمی : Euryglossa Orientalis نام محلی : خانواده : soleidae کد : SOlei.E.o.۱ مشخصات : مشخصات مرفولوژِی فرم و رنگ بدن بدن بیضی شکل و نسبتا کوتاه و چشم در طرف راست بدن قرار دارد.رنگ بدن خاکستری یا قهوه …

نام انگلیسی : Oriental sole
نام علمی : Euryglossa Orientalis
نام محلی :
خانواده : soleidae
کد : SOlei.E.o.۱
مشخصات :
مشخصات مرفولوژِی
فرم و رنگ بدن
بدن بیضی شکل و نسبتا کوتاه و چشم در طرف راست بدن قرار دارد.رنگ بدن خاکستری یا قهوه ای با لکه های درشت و نامشخص در طرف چشم دار ،طرف بدون چشم زرد و خیلی کمرنگ است و رنگ باله سینه ای که در طرف چشم دار قرار دارد سیاه رنگ می باشد.
باله ها
باله های پشتی ،دمی و مخرجی به هم ملحق شده اند .باله های سینه ای به خوبی رشد کرده اند ،باله پشتی دارای ۶۵ شعاع نرم و باله مخرجی دارای ۵۳ شعاع نرم است.
فلس
خط جانبی مستقیم و دارای ۷۵ عدد فلس و فلسهای هر دو طرف بدن از نوع شانه ای است.
دندان
فک بالایی کمی جلو آمده ،دهان کوچک ،انتهایی و اندکی تحتانی که غالبا به وسیله زوائد گوشتی پوزه احاطه می شود. فکها و تشکیلات دندانی به شدت بر روی پهلوی بدون چشم توسعه یافته اند،دندانها در هر دو فک کوچک و رشته ای شکل هستند.
طول
حداکثر اندازه به ۲۴cmمی رسد
سایر مشخصات
دهانه های آبششی محدود و پرده های آبششی در زیر شکم به هم متصل است و به کمربند کتفی در سطح پشتی متصل می شوند لبه پیش سرپوش آبششی به وسیله پوست و فلسها پوشیده شده است.
مشخصات بیولوژی
مکان زندگی
کفزی بوده و در سواحل با بستر شنی یا گلی زیست می کند و این ماهیها می توانند الگوی رنگ خود را تغییر بدهند و با رنگ محیط اطراف خود را تطبیق نمایند و همچنین مجددا به حالت اولیه خود بر گردند.
تغذیه
تغذیه از بی مهره گان کفزی است و این ماهیها قادرند از سخت پوستان ریز و میگوها تغذیه نمایند.
پراکنش
سراسر خلیج فارس و دریای عما
تولید مثل
جزءگروه ماهیان تخمگذار می باشند.
ارزش اقتصادی
گونه های زیادی از آنها دارای طعم عالی و ارزش اقتصادی هستند و به صورت تازه یا یخ زده به مصرف می رسند .
روش صید
ترال کف و تور گردان ساحلی.