روش هایی برای نور پردازی خانه

اگر وارد خانه نوسازی شده اید یا اگر به تازگی خانه تان را نقاشی كرده و از بنایی خارج كرده اید قبل از اینكه هر كار دیگری بكنید به فكر طراحی نور در خانه باشید. با كمی حوصله و دقت می …

اگر وارد خانه نوسازی شده اید یا اگر به تازگی خانه تان را نقاشی كرده و از بنایی خارج كرده اید قبل از اینكه هر كار دیگری بكنید به فكر طراحی نور در خانه باشید.
با كمی حوصله و دقت می توانید نور قسمت های مختلف را طوری تنظیم كنید تا از فضا های مختلف خانه لذت ببرید.
آغاز كار
به قسمت های مختلف خانه سر بزنید. كاغذ و قلم هم همراه داشته باشید. وارد هر اتاق و یا قسمتی از منزل كه شدید از خودتان سؤال كنید: ـ این اتاق را برای چه كاری نیاز دارم؟ فكر كنید كه قرار است در این قسمت از خانه چه كاری صورت بگیرد. قرار است كودكان در اینجا تكالیفشان را انجام دهند؟ قرار است برای صرف غذا در این قسمت بنشینید و ...
- قرار است در این بخش از منزل چه چیزی دیده شود؟ تابلوی خاصی، یا عكس ویژه ای برای دیده شدن وجود دارد؟ تمام این نكات را یادداشت كنید. به شما كمك می كند تا بدانید در كدام قسمت از خانه باید نور تشدید شود و در كدام قسمت نور كمتری لازم است.
- چه كسی قرار است از این اتاق استفاده كند؟ به طور قطع یك مرد ۷۰ ساله برای خواندن به ده برابر نور بیشتر از یك نوجوان ۱۵ ساله احتیاج دارد.
- در چه ساعاتی از روز بیشتر افراد خانواده در این اتاق خواهند بود؟ زمانی كه در این اتاق سپری می شود ساعات روشنایی است یا بالعكس.
- و بالاخره اینكه از كدام قسمت نور طبیعی وارد اتاق می شود.
طراحی كنید
خیلی ساده است. حتماً لازم نیست شما یك طراح داخلی منزل باشید تا نور اتاق را برای خودتان تنظیم كنید. با همین یادداشت هایی كه برداشته اید و با یك طرح ساده می توانید این كار را انجام دهید. طرح خانه تان را به صورت خیلی ساده و ابتدایی بكشید و از روی آن كار طراحی نور را انجام دهید.
۱- قسمت های غیر قابل حركت دادن خانه رامشخص و علامت گذاری كنید. مثل درها، پنجره ها، شومینه و امثال این قسمتها.
۲- سپس به وسیله فلش جهت قرار گرفتن افراد را مشخص كنید. مثلاً اینكه جهت تلویزیون به كدام سمت است یا اگر قرار است جایی برای مطالعه باشد جهت صندلی یا میز مطالعه در كدام سمت قرار دارد.
۳- خروجی های برق را بررسی كنید و تعداد آنها را متوجه شوید. در بعضی از خانه ها به خاطر انشعاب های بیش از حد بعضاً موجب بروز خطراتی می شود.
۴- همچنین محل قرار گرفتن پریزهای برق را هم مشخص كنید. مثلاً اینكه حتماً در كنار در ورودی باشد یا كمی جلوتر. در اتاقها و در كنار تخت ها اگر جایی باشد محل مناسبی برای نصب پریز های قطع و وصل چراغ هاست.
۵- محل قرار گرفتن مبل راحتی و كاناپه ها در سالن و همچنین محل استقرار تخت های خواب در اتاق را مشخص كنید.
۶- همچنین فكر كنید كه محل قرار گرفتن چراغ ها را جایی قرار ندهیم كه بعداً برای تعویض لامپ چراغ ها با مشكل مواجه شوید.
به خاطر داشته باشید...
توازن در اتاقها را حتماً به كار ببرید. این طور نباشد كه یكی از اتاقها بسیار پرنور و دیگری بسیار كم نور باشد. حتماً در اخبار علمی دیده و شنیده اید كه اینكه ناگهان از اتاقی نسبتاً تاریك به اتاق بسیار پرنور بروید به چشمانتان صدمه وارد می شود.
حتی الامكان سعی كنید در اتاقها از دو یا سه وسیله نورزا بیشتر استفاده نكنید. حتی بعضی از اتاقها را می توانید تنها با یك لامپ كاملاً روشن و پر نور كنید. هنگامی كه برای خرید لوازم الكترونیكی به بیرون می روید حتماً نوشته ها و یادداشت های خودر ا همراه داشته باشید.
و نكته آخر اینكه آیا می خواهید تمام لامپهای خانه یا اتاق را با یك كلید روشن كنید؟ پیشنهاد طراحان داخلی منزل این است كه برای لامپها و چراغ های مورد استفاده تان از دیمر یا كنترل كننده نور استفاده كنید. نكته آخر هم اینكه سعی كنید برای هر قسمت و هر اتاق بیشتر از سه كلید استفاده نكنید. چون هر بار كه می خواهید یك چراغ مورد نظرتان را روشن كنید با مشكل تشخیص كلید مواجه خواهید شد.
با استفاده از این راه حل های ساده می توانید خودتان برای خودتان مطراحی چراغ خانه تان را انجام دهید و از آن لذت ببرید