یرقان

یرقان عبارت است از زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشمها بعلت زیاد شدن غلظت ماده ای بنام بیلی روبین در خون می باشد. یرقان یك علامت است و یك بیماری به شمار نمی رود. یرقان می تواند علامت …

یرقان عبارت است از زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشمها بعلت زیاد شدن غلظت ماده ای بنام بیلی روبین در خون می باشد. یرقان یك علامت است و یك بیماری به شمار نمی رود. یرقان می تواند علامت تعداد زیادی از بیماریها باشد، بنابراین برای هر بیماری كه علامت یرقان هم دارد بایستی بررسیهای لازم انجام گیرد تا بیماری ایجاد كننده یرقان تشخیص داده شود تا معالجه انجام گیرد.
بیلی روبین از كجا بوجود می اید و به كجا می رود؟
گلبولهای قرمز خون پس از ۱۲۰ روز گردش در خون بالاخره می میرند و از انهدام هموگلوبین انها مادهٔ زرد رنگ بیلی روبین بوجود می اید كه یك مادهٔ زاید بوده و بایستی از بدن دور ریخته شود. كبد این ماده را از خون می گیرد و بصورت صفرا همراه با اب و مواد دیگر به روده می ریزد و از انجا با مدفوع از بدن دفع می شود. در بعضی از بیماریهای خون، لوزالمعده، كبد و مجاری صفراوی ممكن است یرقان ظاهر شود. برای یك فرد بزرگسال یا كودك یرقان به خودی خود خطری ندارد بلكه بیماری ایجاد كنندهٔ یرقان می تواندخطرناك باشد. البته در چند روز اول تولد چنانچه بیلی روبین خون نوزاد خیلی بالا برود می تواند خطر ایجاد كند و برای همین مسئله است كه گاهی تعویض خون برای نوزادان انجام می دهند. پزشك با معاینه بیمار و انجام ازمایش خون و ادرار و انجام سونوگرافیهای مختلف و رادیوگرافی (عكس) های مختلف، بیماری ایجاد كنندهٔ یرقان را شناسایی می كند.شاید واژه هپاتیت را شنیده باشید. بعضی افراد ممكن است تصور كنند یرقان همان هپاتیت است ولی در حقیقت اینطور نیست. هپاتیت یك بیماری است كه در ان كبد (جگر) دچار التهاب می شود. هپاتیت به دلایل مختلف ممكن است بوجود اید بیمار مبتلا به هپاتیت معمولا یرقان هم پیدا می كند ولی در بعضی افراد هپاتیت بوجود امده بدون یرقان است و به عبارت دیگر بدن بیمار زرد رنگ نمی شود.