مراحل رشد طبیعی كودك

ابتدای تولد: بیشتر اوقات خوابیده است می تواند شیر بخورد با هر چیز ناراحت كننده ای گریه می كند. ۶هفتگی: اشیا؛ را نگاه می كند. وقتی با او صحبت می كنیم شروع به تبسم می كند. روی شكم می …

ابتدای تولد: بیشتر اوقات خوابیده است می تواند شیر بخورد با هر چیز ناراحت كننده ای گریه می كند.
۶هفتگی: اشیا؛ را نگاه می كند. وقتی با او صحبت می كنیم شروع به تبسم می كند. روی شكم می خوابد. وقتی او را از حالت خوابیده می نشانیم، گردن خود را نمی تواند راست بگیرد (گردن نمی گیرد)
۳ماهگی:خود به خود می خندد. چیز متحرك را با چشم دنبال می كند. گردن می گیرد. وقتی چیزی در دست او می گذارید آنرا می گیرد.
۶ماهگی:با كمك می نشیند. چیزی را از دست به دست دیگر می دهد.
۹ماهگی:به خوبی می نشیند. می خزد و تلاش می كند كه بایستد و ماما و بابا میگوید. با دست بای بای می كند. بطری شیر خود را می تواند با دست بگیرد و نگه دارد.
یك سالگی: وقتی دست او را می گیرید راه می رود. چند كلمه می گوید. كمك می كند تا به او لباس بپوشانید.
۱۸ ماهگی: خوب راه می رود. از پله ها بالا می رود. كتاب را به صورت چند برگی چند برگ ورق می زند (البته پاره هم می كند.) می تواند حدود ۱۰ كلمه را بگوید تا اندازه ای خودش غذا می خورد.
دو سالگی: خوب می دود به تنهایی از پله ها بالا و پایین می رود. كتاب را یك برگ یك برگ ورق می زند. لباسهای ساده را خودش می پوشد و جملات دو یا سه كلمه ای می سازد. نیاز به دستشوئی را می گوید.
۳ سالگی: سه چرخه سوار می شود. خودش لباس می پوشد ولی دكمه ها را نمی تواند ببندد. تا ۱۰ شماره می شمارد كلمات جمع را می تواند بكار برد. سئوال می كند. خودش غذا می خورد.
۴سالگی: با پاهای متناوب از پله ها بالا و پایین می رود (قبلا“ یك پا یك پا این كار را می كرده است.) یك توپ را می تواند بالا بیندازد روی یك پا می ایستد (لی لی می كند.) یك رنگ را حد اقل می شناسد. دست و صورت خود را خودش می شوید. برای شستشو در دستشوئی كمك می گیرد.
۵ سالگی: از شكل یك مثلث می تواند كپی كند و آنرا رسم كند. توپ را می گیرد و پرت می كند، چهار رنگ را می شناسد. بدون كمك لباسهایش را می پوشد و درمی آورد.