باغچه زیبا و درخشان

گیاه خطمی كه از گذشته دور در ایران كاربرد دارویی داشته است، دارای گل‌های بسیار زیباست كه به رنگهای سفید، زرد، قرمز، سرخ، صورتی و ارغوانی دیده می شود. كشت و پرورش خطمی آسان است …

گیاه خطمی كه از گذشته دور در ایران كاربرد دارویی داشته است، دارای گل‌های بسیار زیباست كه به رنگهای سفید، زرد، قرمز، سرخ، صورتی و ارغوانی دیده می شود. كشت و پرورش خطمی آسان است و تقریباً در هر آب و هوایی می روید. گلبرگهای آن سطحی صاف و درخشان دارند و روی هر ساقه گیاه تعداد زیادی گل پدید می آید كه با رنگهای زیبای خود جلوه خیره كننده ای به باغچه شما می دهد.
برای پرورش این گیاه طبق مراحل زیر عمل كنید.
۱ـ ظرف پهن و مسطحی را از خاك برگ پر كنید، بذرها را در تكه كاغذ تاشده بریزید آنها را در ردیف های موازی هم بكارید. سپس به كمك فشار انگشت آنها را كمی در خاك فروكنید. دانه نباید زیاد در خاك فرو رود، روی آنها را با خاك برگ بپوشانید.
۲ـ به كمك آب پاش ظرف بذرها را به آرامی آب بدهید و بگذارید خاك برگ آب را به خود جذب كند. اگر گلخانه دارید ظرف را در آنجا بگذارید وگرنه روی آن را با تكه ای شیشه بپوشانید و درمحل گرمی قراردهید.
۳ـ وقتی دانه ها روییدند و ارتفاع گیاه به چند سانتیمتر رسید آنها را به آرامی از خاك خارج كنید و هر یك را در گلدان كوچكی بكارید. در محیط سایه دار قراردهید. بعد از اینكه گیاه كمی بزرگتر شد می توانید آن را از گلدان به باغچه منتقل كنید.
گیاه خطمی انواع گوناگون دارد، گونه های خودرو و صحرایی آن ارتفاعی بیش از چند سانتیمتر پیدا نمی كنند، انواعی با ارتفاع متوسط در حدود ۵۰ سانتیمتر آن بیشتر برای داخل منزل مناسب است. اما گونه های پایه بلند كه به بلندی ۱‎/۵ متر می رسند برای كاشت در باغچه بهتر است و به علت همین ارتفاع زیاد معمولاً در ردیف عقب یا كنار نرده ها و حصارها كاشته می شود تا جلوی دید بقیه گیاهان را نگیرد.
خطمی نیاز به آفتاب زیاد دارد هر چند كه در سایه هم رشد می كند اما ارتفاع آن خیلی زیاد شده و ساقه اش خمیده می شود. این گیاه معمولاً فقط در سال اول خوب گل می دهد اما در آب و هوای مناسب و خاك مرغوب و استفاده از كود مناسب ممكن است چندین سال هم بتوان از گلهای زیبای آن لذت برد.