درصد مصرف كنندگان میوه و سبزی ، از سرطان درامانند

نگرانی وزارت بهداشت كشورمان از افزایش تعداد مرگ و میرهای هموطنان به دلیل ابتلا به بیماریهای سرطان و دیگر امراض در حالی عنوان می شود كه براساس آمارهای رسمی، روزانه ۹۸ نفر در …

نگرانی وزارت بهداشت كشورمان از افزایش تعداد مرگ و میرهای هموطنان به دلیل ابتلا به بیماریهای سرطان و دیگر امراض در حالی عنوان می شود كه براساس آمارهای رسمی، روزانه ۹۸ نفر در كشور با عارضه سرطان جان می بازند. سكته های قلبی و مغزی و بیماریهای ریوی و مرگ بر اثر تصادف های رانندگی از دیگر موارد مرگ و میرها محسوب می شود.
در همین حال در آن سوی آبها، افزایش تعداد مبتلایان به بیماری سرطان، متخصصان پزشكی را بر آن داشت تا الگوهای رژیم غذایی خانواده ها و جمعی از بیماران را مورد بررسی بیشتر قرار دهند. نتیجه این تحقیقات كه توسط كارشناسان مؤسسه ملی سرطان شناسی آمریكا انجام شد، نشان می دهد كه حدود یك سوم موارد ابتلا به سرطان ها، مربوط به رژیم غذایی افراد است.
آنچه كه خانواده ها میل می كنند، ممكن است ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان داشته باشد. به این ترتیب توجه متخصصان علوم تغذیه به تعیین رژیم غذایی گیاهی جلب شد و آنان پس از انجام ۱۷۰ تحقیق موردی روی مردم چند كشور اروپایی و آسیایی توصیه كردند كه خوردن میوه و انواع سبزی، میزان ابتلا به بیماری سرطان را كاهش می دهد.
مصرف بیشتر انواع میوه و سبزی كه فهرست برخی از آنها در پی می آید، عامل مؤثری در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان ریه، روده بزرگ، سینه، مثانه، مری، دهان، لوزالمعده و معده خواهد شد.
* گوجه فرنگی
ماده قرمز رنگ موجود در گوجه فرنگی به نام لیكوپن، تصور می شود كه در كاهش خطر سرطان مؤثر است. این ماده ، در واقع یك ضد اكسید كننده است كه در هندوانه و زردآلو نیز یافت می شود و عوامل فاقد اكسیژن سرطان زا را از بین می برد.
افرادی كه دچار سرطان لوزالمعده هستند، نسبت به افراد سالم، مقدار پایین تری از این ماده در خونشان وجود دارد.
كسانی كه كمترین لیكوپن در خونشان موجود بوده، نسبت به افراد سالم با بیشترین میزان لیكوپن، بیش از پنج برابر با احتمال خطر سرطان لوزالمعده روبرو بوده اند. این ماده در فرآورده های گوجه فرنگی مانند سس و رب گوجه فرنگی نیز وجود دارد.
* سبزی های سبز
احتمال خطر بسیاری از سرطان ها در كسانی كه از سبزی های سبز و برگ شكل استفاده می كنند، كمتر است. سبزی هایی چون اسفناج، كلم بركلی، كلم برگ و كاهوهای بسیار سبز مملو از ضد اكسید كننده ها هستند و به علاوه بتاكاروتن، فولات و لوتئین دارند. این یك قاعده است كه رنگ سبزی هرچه تیره تر باشد، ضد اكسید كننده بیشتری دارد.
* سبزی های تند وتیز
تصور می شود گروهی از مواد شیمیایی كه خاصیت های ضدسرطانی دارند در پیاز، سیر، موسیر، پیازچه و تره فرنگی یافت می شوند. تحقیقی كه در دانشگاه پنسیلوانیا صورت گرفت، نشان داد كه تومورهای سینه در موش هایی كه در رژیم غذایی شان عصاره سیر گنجانده شده بود، به میزان ۷۱ درصد كاهش داشت.
مطالعات در مورد تغذیه انسان نیز نشان داده است افرادی كه پیاز و سیر بیشتری می خورند، كمتر مستعد سرطان های معدی ـ روده ای هستند. مواد تركیبی سیر حتی ممكن است مانع از پیشرفت سرطان نیز بشود.
* مركبات
پرتقال ، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیموترش را هر چند دفعه كه ممكن است بخورید چون مركبات دشمنان همه جانبه سرطان هستند و در آنها همه گونه مواد طبیعی وجود دارد كه عوامل شیمیایی نیرومند سرطان زا را خنثی می كنند. از طرفی مركبات ممكن است خطر سرطان لوزالمعده را نیز كاهش دهند. تحقیقات انجام شده بر گروهی از مردم سوئد نشان داده است كه افرادی كه تقریباً هر روز یكی از این میوه ها را میل می كنند، ۵۰ درصد در خطر سرطان لوزالمعده هستند، در حالی كه كسانی كه هر هفته یك بار از مركبات می خورند ۶۵ درصد یا بیشتر در خطر این سرطان هستند.
* سبزیهای گروه چلیپایی
این قبیل سبزی ها از قبیل كلم پیچ، گل كلم، كلم فندقی ، كلم بركلی ، خردل سبز و شلغم ممكن است خطر سرطان سینه را كاهش دهند. در واقع محققان مؤسسه تحقیقات سرطان اپلی و مؤسسه دیگری در دانشگاه نبراسكا دریافتند كه تغذیه حیوانات با كلم پیچ و سبزی های این گونه، همراه با غذاهای كم چربی، احتمال سرطان سینه را كاهش داده است.
این نوع سبزی ها را خام یا كمی پخته بخورید. پختن زیاد ممكن است تركیبات ایندول را كه از عوامل ضدسرطان به شمار می روند، از بین ببرد. این سبزی ها همچنین ممكن است در جلوگیری از ابتلا به سرطان معده و روده بزرگ مؤثر باشند. تحقیقات انجام شده در یوتا مشخص كرده است مردانی كه این گونه سبزی ها را بیشتر می خورند در مقایسه با افرادی كه از چنین سبزی هایی كمتر مصرف می كنند، ۷۰ درصد كمتر در خطر سرطان روده بزرگ قرار دارند.