چند پیشنهاد برای خرید فرش

مناسب بودن فصل تابستان برای انجام تغییرات هرچند جزیی در خانه ها بازار خرید لوازم دكوراسیونی- كاربردی را در این روزها داغ كرده است.

مناسب بودن فصل تابستان برای انجام تغییرات هرچند جزیی در خانه ها بازار خرید لوازم دكوراسیونی- كاربردی را در این روزها داغ كرده است. حال اگر در كنار مراكز خرید معمول نمایشگاهی نیز در همین رابطه برگزار شود، بر رونق این بازار می افزاید. تنوع و تراكم جنس در این طریق از عرضه (عرضه نمایشگاهی) مردم را به مراجعه و خرید جنس مورد نیازشان از این مكان ها ترغیب می كند. از آنجا كه امروز اولین روز برپایی نمایشگاه فرش های دستباف است ارائه اطلاعاتی پیرامون فرش دستباف و به طور كلی نحوه انتخاب مناسب ترین فرش برای فضای موردنظر می تواند شما را در جهت انجام خریدی رضایت بخش یاری دهد.
در تقسیم بندی كفپوش های یك فضا فرش جزء كفپوش های منسوج محسوب می شود. در این گروه موكت نیز جای می گیرد. وقتی صحبت از فرش به میان می آید تمام انواع پوشش های بافته شده شبیه فرش مانند گلیم و گبه را نیز شامل می شود. تا سال ها پیش كاربرد موكت و فرش برای پوشش كف به طور همزمان بسیار رایج بود یعنی كف فضا را با موكت می پوشاندند و برای سطح روی آن از قطعاتی از فرش استفاده می كردند این طریق گرچه هنوز هم ادامه دارد ولی امروزه با توجه به ملاحظات بهداشتی از یك طرف و تولید كفپوش های زیبا و بادوام سخت مانند سرامیك و چوب های مصنوعی (HDF) از طرف دیگر كاربرد موكت بسیار كم شده به حدی كه در خانه های ساخت امروزی حتی در اتاق های خواب نیز از موكت استفاده نمی كنند و در واقع كفپوش های سخت طبیعی مانند سنگ و چوب (پاركت) و یا غیرطبیعی مانند سرامیك و HDF های لیمنیت شده به زمینه ای مناسب برای كفپوش های منسوج مانند انواع فرش ها تبدیل شده اند. پس از این مقدمه كوتاه پیش از انجام هر كار عملی برای خرید ابتدا به بررسی فضا به لحاظ وسعت، نور، پوشش كف، لوازم دكوراسیونی، تعداد، طرح و رنگ آنها و به طور كلی همه ویژگی های عناصر دكوراسیونی موجود در فضا بپردازید زیرا مشخصات تك تك آنها در خرید فرش مورد نیاز تاثیرگذار است.
• ابعاد فرش
اولین اقدام تصمیم گیری برای خرید و ابعاد فرش مورد نیاز است. برای این منظور مساحت كف محیط را اندازه گیری كرده و با توجه به نوع كفپوش، تعداد و ابعاد لوازم دكوراسیونی، كاربرد محیط و همچنین میزان فضای خالی باقی مانده تصمیم بگیرید. ولی پیش از آن به نكات زیر توجه كنید:
در شرایطی كه كفپوش ثابت فضای شما یكی از كفپوش های سخت یاد شده در فوق است، پوشش كلیه سطوح آن با فرش، كاری نازیبا و غیردكوراسیونی است. بنابراین می بایست در اطراف فرش فضایی حداقل به میزان نیم متر تا دیوار خالی باقی بماند. به این ترتیب هم نمای زیباتری به محیط می بخشد و هم فرش انتخابی دارای جلوه ای چندین برابر خواهد شد.
از آنجا كه وزن سنگین لوازم دكوراسیونی- كاربردی موجود در محیط به فرش آسیب می رساند توجه داشته باشید فرش را در ابعادی انتخاب كنید كه در صورت امكان لوازم دكوراسیونی سنگین بر روی آن قرار نگیرد. به عنوان مثال بهترین حالت برای فرش سالن پذیرایی انتخاب ابعادی است كه مبل بر روی كفپوش اصلی كف قرار گرفته و تنها پاهای فرد نشسته بر آن روی فرش قرار گیرند. در مورد لوازم سنگین تر مانند بوفه، كنسول، ویترین، تختخواب، كتابخانه و مانند اینها نیز قرارگرفتن فرش در زیرشان اكیداً ممنوع است.
نكته: در صورتی كه مجبور شدید برخی از لوازم دكوراسیونی پایه دار مانند میز و یا مبل را بر روی فرش قرار دهید، حتماً از زیر پایه های كائوچویی مخصوص این كار استفاده كنید. در واقع به این ترتیب وزن مبل را به جای چهارپایه نوك تیز بر روی چهار سطح تقسیم كرده اید به این ترتیب فشار وارده كمتر خواهد شد.
ابعاد انتخابی فرش گذشته از بحث دكوراسیونی و زیبایی شناسی رابطه مستقیمی با فرهنگ حاكم بر آن خانه دارد. در برخی از خانواده ها سیستم زندگی به گونه ای است كه همه افراد بیشتر اوقات استراحت خود را در اتاق نشیمن بر روی مبل سپری كرده و به هنگام صرف غذا هم از میز و صندلی غذاخوری استفاده می كند درحالی كه برخی خانواده ها نشستن بر روی زمین را بر هر نوع مبل راحتی ترجیح داده و استراحت و صرف وعده های روزانه را نیز بر روی فرش انجام می دهند. بنابراین در چنین خانه ای تهیه فرشی بزرگ متناسب با تعداد افراد خانواده و در نظر گرفتن راحتی آنها باید در خرید لحاظ شود. البته لازم به ذكر است مكان و كاربرد آن نیز در این مسئله نقش مهمی دارد چرا كه ممكن است در همین خانه فرش سالن پذیرایی با ابعادی كوچك تر و تنها برای پركردن فضای میان مبل ها انتخاب شود.
توضیح: رایج ترین ابعاد موجود در بین فرش های دستباف ایرانی عبارتند از ۱۲ متری، ۹ متری، ۶ متری، ۳ متری، زرع و نیم، زرع و چارك و كناره.اگرچه این ابعاد در بین فرش های تولید شده در شهرهای گوناگون ممكن است اندكی متفاوت باشد ولی اكثر آنها با كمی اختلاف ابعاد در همین حوزه قرار می گیرند.