تست صفحه شطرنجی برای افرادی که در معرض بیماری دژنرسانس ماکولا هستند

اولین خط دفاعی در پیشگیری از پیشرفت بیماری دژنرسانس ماکولا آگاهی از علائم اولیه بیماری است. یک تست بسیار ساده وجود داردکه بسادگی برای همه قابل انجام است و می تواند علائم اولیه …

اولین خط دفاعی در پیشگیری از پیشرفت بیماری دژنرسانس ماکولا آگاهی از علائم اولیه بیماری است. یک تست بسیار ساده وجود داردکه بسادگی برای همه قابل انجام است و می تواند علائم اولیه بیماری دژنرسانس ماکولا یا نشانه هایی دال بر پیشروی این بیماری را نشان میدهد. این تست را تست بینایی با استفاده از صفحه شطرنجی می نامند. این تست عبارت است از یک صفحه کاغذ به ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتیمتر که بصورت نیم در نیم سانتیمتر شطرنجی گشته است و در وسط آن یک نقطه سیاهرنگ گذاشته شده است.
یکی از علائم اولیه بیماری دژنرسانس ماکولا، کج و معوج دیدن خطوط مستقیم است. این تست کمک می کند که شما بتوانید حضور این علامت را بسرعت متوجه شده و به پزشک خود مراجعه نمایید. چرا که در مراحل اولیه بیماری با درمان لیزر می شود از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.
برای انجام این تست، عینک مطالعه خود را بزنید (اگر برای مطالعه از عینک استفاده می کنید). جلوی یک چشمتان را بگیرید. این صفحه را در فاصله ۴۰ سانتیمتری قرار دهید و روی نقطه مشکی وسط صفحه خیره شوید. در حالیکه نگاهتان را بر روی نقطه سیاهرنگ نگه داشته اید، بقیه خطوط را ارزیابی کنید. اگر هر گونه اعوجاج، تاری، شکستگی، یا حذف قسمتی از خطوط را ملاحظه کردید، در اسرع وقت با پزشکتان تماس بگیرید. این تست را برای چشم دیگر تکرار کنید.
این تست برای کسانی که می دانند و یا به آنها گفته شده که علائم اولیه بیماری را در یک یا هر دو چشم خود دارند هر روز تکرار گردد. بقیه افراد بالای سن ۵۵ سال، هفتگی و یا حد اقل ماهانه این تست را انجام دهند.