مدفوع خونی

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟ در تمام موارد خونی بودن مدفوع باید به پزشک مراجعه کرد . مدفوع خونی نشانه چیست ؟ اگر در سالاد از فلفل قرمز استفاده کرده باشید ، احتمال دارد به صورت …

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم ؟
در تمام موارد خونی بودن مدفوع باید به پزشک مراجعه کرد .
مدفوع خونی نشانه چیست ؟
اگر در سالاد از فلفل قرمز استفاده کرده باشید ، احتمال دارد به صورت گول زننده ای لوله گوارش را طی کرده و همان طور قرمز رنگ دفع شده باشد .
اما به طور کلی اگر چیزی قرمز در مدفوع دیدید ، لزومی ندارد برای تشخیص آن پزشک باشید . وجود چیزی به رنگ خون در مدفوع ، به جز در چند مورد حتماً‌خون است .
شاید شایع ترین علت وجود خون در مدفوع بواسیر یا شقاق مقعد باشد . بواسیر بافت کوچک پف کرده ای است که از محل خود در مقعد خارج شده و بیرون شده است . مالیدن زیاد و زور زدن می تواند آن را به خون بیاندازد . شقاق مقعد هم وجود ترک هایی در پوست اطراف آن است که آن هم در اثر زور زدن زیاد به وجود می آید .
در هر دو مورد این خون به مدفوع اضافه می شود . ولی اگر خون مخلوط با مدفوع است علل دیگری دارد . اگر برای تسکین درد التهاب مفاصل مقدار زیادی آسپیرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی خورده اید مدفوع خونی می شود . این داروها دیواره معده و روده را تحریک کرده و حتی ممکن است زخم ایجاد کنند ، که گاهی بدون درد ولی با خونریزی همراه است .
بیماری التهابی روده - که اختلال گوارشی با علت نامعلوم است - نیز ممکن است مدفوع را خونی کند . این بیمار یاغلب با درد همراه است .
همچنین وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه وجود پولیپ یا تومور سرطانی در روده بزرگ باشد . بسیاری از پولیپ های کوچک اصلاً‌علامتی از خود بروز نمی دهند ، تا این که به اندازه مشخصی برسند . خونریزی پولیپ ممکن است بر سطح مدفوع یا مخلوط با آن باشد .
دیورتیکولوز هم از علل دیگر خونی بودن مدفوع است ، گر چه کمتر احتمال دارد به آن مبتلا باشید . دیورتیکولوز ضعیف بودن نقاطی از دیواره روده است که برجسته شده و گاهی خونریزی میدهد . این خونریزی کاملاً مشخص است چون یکی دو قطره یا رگه کوچکی از خون نیست و معمولاً خونریزی کاملاً‌واضح است .
درمان مدفوع خونی
اگر دچار خون دماغ شوید ، ‌بینی را با دست بگیرید . اگر انگشتان برید آن را باند پیچی کنید و اگر مدفوعتان خونی شد ، به پزشک مراجعه کنید . بهتر است هر چه زودتر علت خونریزی معلوم شود .
آب زیاد بخورید . یکی از ساده ترین راه های کاهش زور زدن به هنگام دفع مدفوع و جلوگیری از پیدایش بواسیر و شقاق ، نوشیدن زیاد مایعات است . خوردن لااقل شش تا ده لیوان آب در روز از یبوست جلوگیری می کند .
دارو را عوض کنید . اگر آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی می خورید و دچار مدفوع خونی شده اید ، به پزشک اطلاع دهید تا آن را با داروی دیگری جایگزین کند .
آزمایش کنید . پزشک با استفاده از دستگاه درون بین ( آندوسکوپ ) درون معده را معاینه کرده و علت خونریزی را پیدا می کند