زخم های معده ناشی از مصرف طولانی مدت داروهای شبه آسپیرین

استفاده طولانی مدت از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ( NSAIDs ) که مشهورترین دارو در این گروه آسپیرین می باشد گاه موجب عوارض شدید گوارشی مثل زخم ها و خونریزی در معده می گردد …

استفاده طولانی مدت از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ( NSAIDs ) که مشهورترین دارو در این گروه آسپیرین می باشد گاه موجب عوارض شدید گوارشی مثل زخم ها و خونریزی در معده می گردد . افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند که بیش از یک سال از این داروها استفاده می کنند مثلاً بیمارانی که مبتلا به روماتیسم مفصلی بوده و برای کاستن از درد و التهاب در مفاصل خود ، هر روز مقدار زیادی آسپیرین یا داروهای شبه آسپیرین مصرف می کنند . این داروها با مهار تولید پروستاگلاندین ( نوعی واسطه شیمیائی که از مخاط معده محافظت می کند ) موجب بروز عوارض گوارشی می گردند . در واقع آسپیرین مانع عملکرد آنزیمی می گردد که واسطه شیمیائی سابق الذکر را در بدن تولید می نماید . مطالعات اخیر نشان داده است که دو نوع از این آنزیم در بدن وجود دارد و آسپیرین هر دو نوع را مهار می کند . با تولید داروهای جدید که تنها آنزیم مؤثر در ایجاد التهاب و درد را مهار کرده و روی تولید پروستاگلاندین ها و در نتیجه عملکرد طبیعی مخاط معده تأثیری ندارد ، امیدهای زیادی برای رفع مشکلات بیماران مبتلا به دردهای مفصلی مزمن بوجود آمده است . برای شروع درمان روماتیسم مفصلی مدت هاست که آسپیرین و داروهای شبه آسپیرینی به همراه نرمش ها و ورزش های خاص ، جایگاه ویژه ای داشته است . باید دانست که آسپیرین به هیچ وجه از پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید جلوگیری نمی کند بلکه تنها اثر کاهنده بر التهاب و درد مفاصل دارد . امروزه مشخص شده که سایر داروهای مؤثر در درمان روماتیسم مفصلی ، عوارض بیشتری نسبت به مصرف طولانی مدت آسپیرین ندارند .
میزان عوارض این داروها از فرد به فرد متفاوت بوده وعلاوه بر زخم های معده از این عوارض نسبتاً شایع ولی نه چندان شدید نیز می توان نام برد : درد شکم ، اسهال ، تهوع ، احتباس مایعات .
نکته ناگوار اینکه به علت اثرات ضددرد این داروها ممکن است زخم های معده بوجود آمده کمتر ایجاد درد نمایند و تا وقوع خونریزی ، شخص متوجه این زخم ها در معده خود نگردد .
با توجه به مطالب گفته شده امروزه تمایل فراوانی برای استفاده از داروهای جدید ضددرد و التهاب بوجود آمده است گر چه هیچگاه نباید فراموش کرد که حتی مصرف داروی در دسترس مانند آسپیرین بدون تجویز پزشک می تواند مشکلات فراوانی برای شخص ایجاد نماید .