کاندیدیاز ( مونی لیاز )‌

کاندیدیاز یک بیماری پوستی قارچی است که معمولاً به لایه های سطحی پوست و یا غشاء های مخاطی آن محدود می شود . برفک دهان ، درماتیت سطحی ، التهاب توآم واژن و مهبل از طریق این عفونت …

کاندیدیاز یک بیماری پوستی قارچی است که معمولاً به لایه های سطحی پوست و یا غشاء های مخاطی آن محدود می شود .
برفک دهان ، درماتیت سطحی ، التهاب توآم واژن و مهبل از طریق این عفونت قارچی ایجاد می شود .
انتشار قارچ بوسیله گردش خون در بدن ، که منشاء آن سوزنهای داخل رگی بوده ، باعث ایجاد ضایعات قارچی در کلیه ها ، طحال ، کبد ، چشم ، مننژ ، مغز ، یا در اطراف دریچه های طبیعی و مصنوعی قلب می گردد .
تشخیص : بر اساس نشانه های بالینی و شواهد آزمایشگاهی صورت می گیرد . تنها روش قابل اعتماد شناخت بیماری یافتن یاخته ها و یا رشته های قارچی در آزمایش میکروسکوپی بافتهای عفونی و یا مایعات بدن است .
تائید تشخیص از طریق کشت قارچ اهمیت زیادی دارد ولی جدا شدن قارچ از خلط ، ترشحات نایژه ها ، مدفوع ، ادرار ، سطوح مخاطی و یا زخمهای بدن دلیل بر ارتباط با بیماری نیست .
وجود عفونت شدید در ناحیه حلق و دهان و یا عود بیماری در این قسمت از بدن بدون دلیل قانع کننده ، وجود عفونت ایدز را مطرح می کند .
وقوع : این بیماری در همه جا یافت می شود . نوع آلبیکانس آن ازعوامل تشکیل دهنده فلورمیکروبی بدن انسان است .
مخزن : انسان مخزن تمام این نوع قارچهاست .
روش انتقال : انتقال از طریق تماس با ترشحات آلوده دهان ، پوست ، واژن و مدفوع بیماران یا حاملین قارچ صورت می گیرد . انتقال بیماری از مادر به نوزاد در هنگام تولد و یا به صورت انتقال درونزا اتفاق می افتد .
دوره کمون : متفاوت است . برای برفک نوزادان ۵-۲ روز است .
دوره واگیری : احتمالاً در تمام مدتی که ضایعات قارچی وجود دارد قابلیت انتقال وجود دارد .
حساسیت و مقاومت : وفور بسیار زیاد گونه های کاندیدا در خلط ، گلو ، مدفوع و ادرار بدون آنکه نشانه های بالینی بیماری وجود داشته باشد نشان دهنده کم بودن قدرت بیماریزایی این قارچها و یا مصونیت وسیع انسان نسبت به آنها است .
برفکی که در دهان نوزادان در هفته های ابتدائی تولد ایجاد می شود شکل خوش خیم و شایع این بیماری است .
شکل بالینی این عفونتهای قارچی هنگامی که از مقاومت بدن کاسته می شود تظاهر می یابد . عقربک به خصوص هنگامیکه دست به مدت زیاد در آب باشد ( مثل خانمهای خانه دار و رختشورها ایجاد می شود ) . درماتیت سطحی که در چین و چروکهای نواحی مرطوب پوست افراد چاق ایجاد می شود از عوامل مساعد کننده موضعی رشد قارچهای کاندیدا هستند .
در بین عوامل مؤثر در بروز کاندیدیاز سطحی می توان از بیماری قند ، درمانهای طولانی با آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف ، مصرف زیاد کورتون ها و وجود ایدز نام برد .
خانمها در سه ماهه سوم حاملگی نسبت به ابتلا به کاندیدیاز توأم زهدان و مهبل حساس خواهند بود .
کاندیدیاز دستگاه ادراری معمولاً دراثر مصرف طولانی سوندهای ادراری داخلی پیش می آید .
جداسازی و قرنطینه : ندارد
گندزدائی همزمان : ضدعفونی کردن ترشحات و ولوازم آلوده ضروری است .
درمان اختصاصی : شامل تغییر شرایطی است که منجر به ایجاد بیماری در فرد شده است می شود مثل خارج کردن سوند ادراری به همراه مصرف داروهای ضدقارچ متناسب با محل و نوع ضایعه با تشخیص پزشک معالج می باشد .