تشخیص عفونت HIV

یکی از ابتدایی ترین گامها در جلوگیری از گسترش ویروس ایدز برای افرادی که در معرض ویروس HIV قرار گرفته اند اینست که بدانند آیا آنها حامل ویروس هستند یا نه . آزمایشات غربالگری خونی …

یکی از ابتدایی ترین گامها در جلوگیری از گسترش ویروس ایدز برای افرادی که در معرض ویروس HIV قرار گرفته اند اینست که بدانند آیا آنها حامل ویروس هستند یا نه . آزمایشات غربالگری خونی امروزه آزمایش سریع و دقیق را امکان پذیر می سازند .
در بسیاری از کشورها ، آزمایش بصورت اختیاری یا بدون ثبت مشخصات قابل انجام است .
در آزمایش اختیاری ، نام شخصی که آزمایش می شود تنها به کارشناس بهداشتی که آزمایش درخواست کرده ، داده می شود که متعهد می شود بدون اجازه نتیجه را با دیگران در میان نگذارد .
در آزمایش بدون نام ، عموماً یک شماره رمز به شخصی که آزمایش می شود داده می شود ( با نام شناسایی نمی شود ) و حتی پزشک یا پرستاری که آزمایش را درخواست کرده نمی تواند نتیجه را به شخص خاصی نسبت دهد .
نتایج آزمایش ، چه مثبت و چه منفی نباید نادیده گرفته شوند . یک نتیجه مثبت حاکی از آن است که شما آلوده به ویروس ایدز هستید و برای پیشبرد سلامت خودتان و حفاظت از سلامت دیگران تغییر سبک زندگی ضروری است . پاسخ منفی آزمایش به معنی اجازه رفتارهای غیرمسؤولانه نیست و حتی یک آزمایش HIV منفی می تواند نیاز به تعدیل سبک زندگی را گوشزد سازد .
آزمایشات خونی که عموماً برای تشخیص عفونت HIV بکار می روند )آزمایش الایزا و بررسی وسترن بلات ( ویروس HIV را مشخص نمی کنند بلکه پادتن های ضد ویروس را تشخیص می دهند . این پادتنها برای مبارزه با ویروس در بدن در پاسخ به عفونت HIV تولید می شوند .
از آنجا که در بدن هفته ها بعد از آغاز عفونت HIV زمان برای تولید مقادیر قابل اندازه گیری پادتن لازم است . این آزمایشات می توانند آزمایشات منفی کاذب نشان دهند . بطور غلط آزمایش را منفی نشان دهند در حالیکه ویروس در داخل بدن در حال رشد است . اما هنگامیکه پادتن تولید شده این آزمایشان اگر توسط تکنسین دوره دیده انجام شوند بیش از ۹۹ درصد دقت دارند .
* آزمایش الایزا
ELISA آزمایش جذب پادتن متصل به آنزیم – نسبتاً آزمایش ارزان و خیلی دقیقی است . ( اگر چه ۱۰۰٪ نیست ) در این آزمایش ( اولین آزمایشی که عموماً انجام می شود ) یک نمونه خون گرفته می شود و با دور بالا دوران داده می شود که باعث می شود سرم خون از اجزاء جامد آن مثل سلولهای خون جدا شود . هنگامیکه ماده معرف ELISA به سرم اضافه شود یک آزمایش شیمیایی که محلول را رنگی می کند وجود پادتن های HIV را مشخص می سازد .
* آزمایش وسترن بلات
از آنجا که آزمایش وسترن بلات نسبتاً گران است وانجام آن نیز مشکل است . ندرتاً به عنوان اولین آزمایش انجام می گیرد و بیشتر در تأیید نتایج مثبت یا مشابه آزمایش ELISA بکار می رود .
در طی این آزمایش اجزاء‌ مختلف ویروسی روی نوارهای خاص روی صفحه آزمایش که در سرم فرد مورد آزمایش قرار میگیرد قرار دارند .
اگر سرم پادتن HIV داشته باشد ، به نوارهای ویروسی متصل می شوند ، که باعث تغییر رنگ آنها می شود . گر چه آزمایش HIV در حال حاضر خیلی در دسترس است . غربالگری گسترده انجام نمی پذیرد .
§ مثبت کاذب ،‌آزمایش درصد کمی از افراد چه با آزمایش الایزا یا وسترن بلات می تواند غلط باشد . امکان دارد تغییر نرگ اندکی در بعضی از افرادی که HIV ندارند مشاهده شود و بطور غلط به عنوان HIV مثبت شناخته شوند .
§ منفی کاذب : در بعضی موارد آزمایش می تواند علی رغم وجود پادتنها نتواند تغییر رنگ نشان دهد . بنابراین کسی که آلوده به ویروس است اشتباهاً ممکن است منفی تلقی شود .
دفاتر بهداشت عمومی انجام دقیق آزمایشات و مشاوره قبل و بعد از انجام آزمایش جهت اطمینان از اینکه اشخاص معنی آن را می فهمند توصیه می کنند .