ساده ترین روش پیشگیری از یبوست

ساده ترین و بهترین روش پیشگیری از یبوست به غذاها و نوشیدنی هایی که میخورید وابسته است.

حافظ فاخری، فوق تخصص گوارش ، در رابطه با عوامل ابتلا به یبوست، گفت: یبوست یکی از شایع ترین بیماری های گوارشی است که با مراقبت های ابتدایی می توان از آن پیشگیری کرد.

فاخری عدم مصرف کافی مایعات را مهم ترین دلیل بروز یبوست خواند و بیان کرد: مصرف آب و مایعات اصلی ترین نقش در یبوست را دارند، به همین دلیل برای پیشگیری از این بیماری باید حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف شود.

نوشیدن آب نیز باید به صورت یک ساعت قبل یا بعد غذا باشد و به صورت یک جا مقدار زیادی آب مصرف نشود.

این متخصص گوارش استفاده از میوه و سبزیجات را عامل دیگری در پیشگیری از یبوست خواند و عنوان کرد: مصرف این دسته از خوراکی ها به دلیل داشتن فیبر فراوان موجب نرمی و عدم یبوست خواهد شد.
درنتیجه در کنار مصرف پروتئین ها، استفاده از سبزیجات و میوه های فصل به دلیل داشتن فیبر بالا ضروری است.

خوارکی های مناسب برای یبوست

وی ورزش نکردن و عدم تحرک را عامل دیگر ابتلا به یبوست خواند و تصریح کرد: عدم تحرک و نشستن های طولانی مدت با کند کردن سرعت حرکات معده، علت عمده ابتلا به یبوست است.

این استاد دانشگاه ورزش روزانه و داشتن حداقل نیم ساعت پیاده روی در روز را برای عدم ابتلا به یبوست ضروری دانست.

فاخری استرس و فشارهای روحی را دلیل دیگر بیماری یبوست خواند و تصریح کرد: وجود استرس و فشارهای روحی و روانی روی حرکات روده تاثیر گذاشته و دلیل مهم دیگری در بروز یبوست خواهد بود.

وی با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از عوامل بروز یبوست بیماری های گوارشی و مربوط به روده خواهد بود، خاطرنشان کرد: به طور کلی شایع ترین دلایل ابتلا به یبوست مصرف کم مایعات، عدم تحرک، عدم مصرف سبزیجات فیبردار و استرس بوده و تنها درصدی کمی از آن ناشی از بیماری است.

این درصد کم نیز با مراجعه به پزشک و مصرف دارو قابل درمان است و مراقبت های ابتدایی و ساده برای درمان و پیشگیری از این بیماری کافی است.