طرز تهیه انواع کوکو

طرز تهیه انواع کوکو | در ادامه طرز تهیه 4 نوع کوکوی برنج، بادمجان، سیب زمینی و عدس شرح داده شده است که با هم می خوانیم.

مواد لازم کوکو برنج
برنج پخته ۲ لیوان
پیازچه ۶ عدد
تخم مرغ ۴ عدد
سیب زمینی ۱ عدد
پودر سوخاری ۱ قاشق غذاخوری
زعفران ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه به میزان لازم
پودر سیر به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه کوکوی برنج
برای تهیه این کوکو نیاز به ۲ پیمانه برنج پخته داریم که می توانید از برنجی که قبلا مانده استفاده کنید. برای شروع برنج را باید له کنیم. برای این منظور می توانیم از چرخ گوشت ، غذاساز یا گوشکوب برقی استفاده کنیم.
پس از این کار پیازچه را ساطوری خرد می کنیم و به همراه پودر سوخاری ، تخم مرغ ، زعفران دم کرده ، نمک ، فلفل ، پودر سیر و زردچوبه به برنج اضافه می کنیم. سیب زمینی را نیم پز می کنیم و آنرا هم به مواد کوکو اضافه می کنیم.
در صورت تمایل می توانید از مواد دیگری مثل زرشک یا انواع سبزیجات معطر مثل جعفری و گشنیز هم در مایه کوکو استفاده کنید. مواد کوکو را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. در پایان کار مایه کوکو باید کمی سفت باشد.
حالا مایه کوکو آماده است و باید آنرا سرخ کنیم. برای این منظور تابه ای روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخلش می ریزیم. صبر می کنیم تا روغن داغ شود سپس به اندازه فلافل از مایه بر می داریم و به صورت دایره شکلش می دهیم و در روغن می اندازیم تا سرخ شود.
اگر کوکوی شما هنگام سرخ کردن از هم باز می شود می توانید یک سفیده تخم مرغ در کنار دست خود داشته باشید و قبل از بر داشتن مایه کوکو دست خود را در سفیده تخم مرغ بزنید سپس کوکو را شکل بدهید و در روغن بیندازید.
پس از اینکه یک سمت کوکو سرخ شد آنرا بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. به همین ترتیب تمام کوکوها را سرخ می کنیم. پس از اینکه کوکو ها را سرخ کردیم روی یک دستمال کاغذی قرار می دهیم تا روغن اضافی شان را جذب کند.

مواد لازم کوکوی بادمجان
بادمجان ۵ عدد
تخم مرغ ۳ عدد
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
زردچوبه ۱ قاشق مرباخوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه بادمجان
ابتدا پیاز را رنده می کنیم و آبش را می گیریم. سپس سیر را له می کنیم و به پیاز آب گرفته شده اضافه می کنیم. بادمجان را می توانیم به صورت کبابی روی گاز یا ذغال آماده کنیم. در صورتی که از طعم بادمجان کبابی خوشتان نمی آید می توانید بادمجان را آبپز کنید.
پس از اینکه بادمجان را آماده کردید آنرا به همراه سیر و پیاز با گوشتکوب یا میکسر کاملا مخلوط و له کنید. حالا ادویه ها را ( نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه ) به مایه کوکو اضافه می کنیم و خوب مواد را مخلوط می کنیم تا ادویه ها به همه جای مواد برسد.
تخم مرغ ها را در یک ظرف جداگانه می شکنیم و خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شوند. باید زمانی تخم مرغ ها را به مواد دیگر اضافه کنیم که مواد کاملا سرد باشند زیرا در صورتی که مواد گرم باشند باعث بستن تخم مرغ می شوند.
بعد از اضافه کردن تخم مرغ ها مواد را خوب مخلوط می کنیم تا مایه کوکو کاملا صاف و یکدست شود. به دو روش می توانیم کوکوی بادمجان را آماده کنیم . روش اول این است که یک تابه روی حرارت قرار می دهیم و مقدار کمی روغن داخلش می ریزیم.
پس از اینکه روغن داغ شد مایه کوکو را مانند کوکو سبزی یکجا داخل تابه می ریزیم و با پشت قاشق روی مایه کوکو را صاف می کنیم و اجازه می دهیم تا قسمت زیرین کوکو سرخ شود سپس آنرا برمی گردانیم تا سمت دیگرش نیز اماده شود.
روش دوم استفاده از فر است. با مقدار کمی روغن ظرف فر را چرب می کنیم سپس مایه کوکو را داخل ظرف می ریزیم و رویش را صاف می کنیم. فر را باید با ۲۰۰ درجه سانتیگراد از قبل روشن کنیم تا گرم شود سپس کوکوی بادمجان را به مدت ۱۵ دقیقه داخل فر قرار می دهیم تا آماده شود.

نکات تهیه کوکوی بادمجان
استفاده از قالب
برای سرخ کردن کوکوی بادمجان در ابعاد کوچک تر مانند کوکوی سیب زمینی می توانید از قالب های استیل استفاده نمایید. به دلیل اینکه مایه کوکوی بادمجان شل است نمی توانید مانند کوکو سیب زمینی آنرا در دست حالت دهید و سرخ کنید.
برای این کار باید بعد از اینکه در تابه روغن ریختید قالب های استیل را کف تابه بگذارید و داخلشان از مایه کوکو بریزید. پس از اینکه کف کوکو سرخ شد قالبی را بر گردانید تا سمت دیگر کوکو نیز سرخ شود. اگر قالب در دسترس نداشتید می توانید از نان باگت و نان تست هم به عنوان قالب استفاده نمایید.

مواد لازم کوکو سیب زمینی
سیب زمینی ۵ عدد
تخم مرغ ۳ عدد
پیاز ۱ عدد
فلفل سیاه به میزان لازم
نمک به میزان لازم

طرز تهیه کوکو سیب زمینی
ابتدا سیب زمینی ها را تمیز می شوییم سپس در قابلمه ای به همراه مقداری آب قرار می دهیم تا آبپز شوند. بعد از اینکه سیب زمینی ها پخت ، پوست شان را می گیریم و با رنده متوسط رنده می کنیم. البته می توانیم برای سرعت بیشتر سیب زمینی ها را با گوشتکوب له کنیم.
حالا پیاز را به صورت جداگانه رنده می کنیم و آبش را می گیریم. یک کاسه بزرگ برای تهیه مایه کوکو برمی داریم و سیب زمینی ها را به همراه پیاز رنده شده آب گرفته داخل می ریزیم. نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم اضافه می کنیم.
در اینجا تخم مرغ ها را نیز به مایه کوکو اضافه می کنیم و مواد کوکو را خوب مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست و صاف شود. برای سرخ کردن کوکوها یک تابه روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخلش می ریزیم.
صبر می کنیم تا روغن کاملا داغ شود سپس مقداری از مایه کوکو بر میداریم و با دست به صورت دایره حالتش می دهیم و در اخر کمی صافش می کنیم تا کاملا مغز پخت شود. سپس آن را در تابه می گذاریم تا سمت زیرینش سرخ شود.
سپس کوکوها را برمی گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. به همین ترتیب تمام کوکوها را سرخ می کنیم. البته می توان کوکو را به صورت قالبی هم در تابه بریزیم و مانند کوکو سبزی یک تکه سرخش کنیم که برای کوکو سیب زمینی روشی که ارائه کردیم مرسوم تر است.
در پایان کوکوها را در دیس یا بشقاب مورد نظر می کشیم و به همراه گوجه فرنگی ، پیاز سفید ، خیارشور و … سرو می کنیم. سیب زمینی به جهت نشاسته بالا نمک زیادی جذب می کند توصیه ما اینست که برای حفظ سلامتی خود از نمک کمتری استفاده نمایید.

نکات تهیه کوکو سیب زمینی
ترک خوردن کوکو
در اکثر مواقع برای افراد مبتدی این مورد پیش می آید که در هنگام برگرداندن کوکوها ، آنها ترک می خورند و از هم می پاشند. این موضوع به این دلیل است که در مایه کوکو به اندازه کافی تخم مرغ استفاده نشده است. البته استفاده بیش از حد تخم مرغ هم باعث از بین رفتن زیبایی کوکوها می شود.

باز شدن کوکو هنگام سرخ کردن
دلیل باز شدن مایه کوکوی سیب زمینی هنگام سرخ کردن این است که آب پیاز استفاده شده در کوکو گرفته نشده است. حتما بعد از رنده کردن پیاز آب آن را بگیرید سپس پیاز را به مایه کوکو اضافه کنید چون این موضوع باعث از بین رفتن انسجام مایه کوکو می شود.

استفاده از سبزیجات
شاید دیده باشید در برخی کوکوها از سبزیجات هم استفاده شده است. برای این منظور می توانید از سبزیجات معطر مانند جعفری ، نعناع و … استفاده نمایید. برای اضافه کردن سبزیجات ، ابتدا آنها را به صورت ساطوری خرد کنید سپس به مایه کوکو اضافه نمایید.

ضخامت مناسب کوکو
ضخامت کوکوی سیب زمینی به ذائقه شما بستگی دارد. اگر دوست دارید کوکوهای شما برشته و کمی خشک شوند از ضخامت ۵۰ میلی متر استفاده کنید و اگر می خواهید کوکوهای شما نرم باشند می توانید ضخامت کوکوها را حداکثر تا ۲ سانتی متر بگیرید.
البته باید دقت داشته باشید که اگر ضخامت کوکوها بیش از حد زیاد شود مغز کوکو کاملا سرخ نمی شود و کوکوی شما طعم سیب زمینی آبپز می دهد. برعکس این موضوع هم می تواند اتفاق بیفتد و اگر کوکوها خیلی نازک باشند خیلی زود خشک می شوند و یا حتی ممکن است بسوزند.

مواد لازم برای 4 نفر
عدس : ۵۰۰ گرم
سیب زمینی : ۱ عدد
پیاز : ۱ عدد
تخم مرغ : ۳ عدد
پودر سیر : ۱ قاشق چایخوری
آرد سوخاری : ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه : به میزان لازم
نمک : به میزان لازم

طرز تهیه کوکوی عدس
برای پخت کوکوی عدس ابتدا عدس ها را چند ساعت در آب می خیسانیم. حالا عدس ها را در یک قابلمه می ریزیم و چند لیوان آب اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم. پس از اینکار سیب زمینی را پوست می گیریم و به قابلمه اضافه می کنیم.
پس از اینکه عدس و سیب زمینی پختند آنها را با گوشتکوب له می کنیم. پیاز را رنده می کنیم و آبش را می گیریم. حالا پیاز را به همراه پودر سیر ، نمک و فلفل سیاه به مخلوط سیب زمینی و عدس اضافه می کنیم.
تخم مرغ ها را جداگانه خوب هم می زنیم سپس به مایه کوکو اضافه می کنیم. مواد را خوب مخلوط می کنیم تا مایه کوکو منسجم شود. حالا نوبت اضافه کردن آرد سوخاری است. آرد را کم کم اضافه می کنیم تا مایه کوکو غلظتش بیشتر شود و بتوانیم آنرا در دست شکل بدهیم.
حالا مانند کوکو سیب زمینی مایه را در دست شکل می دهیم و در روغن داغ سرخ می کنیم. پس از سرخ شدن زیر کوکوها آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. به همین شکل تمام مایه کوکو را سرخ می کنیم.