platelets چیست | پایین بودن پلاکت خون

platelets چیست | زمانی که جراحتی در بدن ایجاد می شود، و مویرگها پاره می شوند و باعث خونریزی می شوند، پلاکت های خون با انعقاد خون و تشکیل لخته های خون، مانع از خونریزی بیشتر می شوند. در این مقاله به این سوال که پلاکت خون چیست و پایین بودن آن نشانه چیست پاسخ داده شده است.

پلاکت خون به سلول هایی گفته می شود که در صورت بروز آسیب دیدگی، ایجاد زخم و خونریزی در هر نقطه ای از بدن به قسمت های آسیب دیده می چسبند و با منعقد کردن خون و ایجاد لخته های خونی از خونریزی بیشتر جلوگیری می کنند. کمبود و نقصان پلاکت خون و یا میزان بیش از اندازه آن در خون بیماری محسوب می شود و باید درمان شود.

آیا می دانید؛ پلاکت خون چیست؟
تعداد پلاکت نرمال در خون بین ۱۵۰تا ۴۵۰ هزار در هر میلی لیتر مکعب خون است. به وجود پلاکت بالای ۴۵۰هزار در خون، بیماری ترومبوسیتوز و به میزان پلاکت کمتر از ۱۵۰ هزار بیماری ترومبوسیتوپنی می گویند؛ آزمایش شمارش کامل خون به نام CBC می تواند میزان پلاکت خون در بدن را مشخص کند.

کمبود پلاکت خون در زنان باردار
۹۵ درصد مردم دارای پلاکت خون در حدّ نرمال و طبیعی هستند. با وجود این، ۸ درصد زنان در دوران بارداری از کمبود پلاکت خون رنج می برند. پزشکان کاهش پلاکت خون در زنان باردار را در یک حد متعادل طبیعی دانسته و آن را به دلیل تغییرات بارداری قابل توجیه می دانند. آن ها بر این باورند که کاهش پلاکت خون ناشی از حاملگی اگر کمتر از صدهزار نباشد، عارضه ای ندارد، ولی اگر به هر دلیلی کمتر از این مقدار شود، باید به فکر پیگیری و درمان بود.

علل و عوارض کمبود پلاکت در زنان باردار
مسمومیّت و دیابت حاملگی از جمله شایع ترین عوامل کاهش پلاکت خون در زنان باردار است. افت وکاهش پلاکت خون در زنان باردار، خطر خونریزی مغزی جنین را افزایش می دهد، زیرا اگر پلاکت خون مادر پایین باشد، پلاکت خون جنین نیز پایین خواهد آمد.

نشانه های کاهش پلاکت خون
خونریزی بینی یا لثه، وجود خون در ادرار یا مدفوع، در حالت های شدید تر خونریزی های داخلی و دستگاه گوارشی.
آزمایش خون تنها شیوه تشخیص کاهش پلاکت خون است که به زنان توصیه می شود چه در زمان بارداری وچه پیش از آن برای آگاهی از میزان پلاکت خون خود به پزشک مراجعه کنند و گام مؤثری در جهت حفظ سلامت خود و فرزندانشان بردارند.

منبع: تابناک باتو