bun چیست؟ | bun در آزمایش خون

bun چیست؟ | bun و کراتینین دو آزمایش برای بررسی عملکرد کلیه ها می باشند. در آزمایش bun کم و زیاد بودن آنها نشان دهنده اختلال در کارکرد کلیه می باشد. در ادامه به توضیح مختصر اما کاربردی درباره ازمایش bun (نیتروژن اوره خون) و کراتینین و پرداخته شده است.

BUN/Cr ratio چیست؟
BUN و کراتینین، آزمایشی است که که برای بررسی اینکه کلیه ها قادر به فیلتر کردن مواد زائد از خون شما هستند، استفاده می شود. پزشک شما می تواند برای این آزمایش استفاده از پنل کلیه یا آزمایشات الکترولیتی نظیر سدیم و پتاسیم یا کلسیم برای کمک به درک چگونگی عملکرد کلیه را برای شما تجویز کند.
نسبت BUN به کراتینین معمولا بین 10 به 1 تا 20 به 1 است. افزایش این نسبت ممکن است به علت شرایطی باشد که موجب کاهش جریان خون به کلیه ها می شود مانند نارسایی احتقانی قلب یا کم آبی بدن.
همچنین ممکن است با افزایش پروتئین به دلیل خونریزی گوارشی یا افزایش پروتئین در رژیم غذایی هم این مورد دیده شود. این نسبت می تواند با بیماری کبد (به علت کاهش تشکیل اوره) و سوء تغذیه کاهش یابد.

BUN/creatinine ratio
حد نرمال: ۱۰:۱تا ۲۰:۱ ( درمردها و افراد بالغ این عدد بالاتر است)
این آزمایش نشان می دهد که کلیه مواد زائد را به خوبی دفع می کند یا نه. بالا بودن creatinine در آزمایش خون که به علت انقباضات عضلانی تولید می شود از طریق کلیه دفع می شود.
مقدار طبیعی اوره بین 7.9 تا 20 mg/dl و مقدار طبیعی کراتینین بین 0.6 تا 1.2 mg/dl در خانم ها و 0.8 تا 1.3 mg/dl در آقایان است. افرادی که بنا به دلایلی مبتلا به کم کاری کلیه، درد های کلیوی، عفونت های کلیوی و ... هستند، همچنین بیماران دیالیزی باید از لحاظ این پارامتر ها بررسی شوند.