ولنتاین کی| ولنتاین 96 چه روزیه؟

روز ولنتاین| ولنتاین روز عاشقان امسال مصادف با چهارشنبه 25 بهمن می باشد. در ادامه به شرح مختصری پیرامون تاریخ و داستان آن اشاره شده است.

روز ولنتاین (valentine) معروف به روز عشاق که صدها سال پیش در بین مسحیان جهان و کشورهای غربی هر ساله با مراسم جشنی برگزار می شود. تاریخ ولنتاین 2018 در تقویم میلادی ۱۴ ماه فوریه است و در تقویم شمسی ولنتاین 1396 در تاریخ روز 25 بهمن ماه است البته در بعضی سالها امکان دارد ۲۶ بهمن ماه باشد.

فلسفه ولنتاین

طبق یک داستان مشهور قدیمی در روم باستان در زمان پادشاهی کلاودیوس دوم کشیشی با اسم والنتین زندگی می کرد. کلودیوس معتقد بودن سربازهای مجرد نسبت به انهایی که زن و فرزند دارند سربازان شجاعتر و جنگجوتر هستند.
مردانی جوان که ازدواج می کردند با دستور امپراتوری به شدت مجازات می شدند. اما والنتین اعقاد داشت که این دستور درست نیست و پنهانی عقد سربازان رومی را با دختران مورد علاقه خود جاری می کرد. وقتی که کلاودیوس این امر را فهمید دستور قتل والنتین را صادر کرد و روز مرگ والنتین به روز عشاق معروف شد.

سپندارمذگان و ولنتاین ایران!

نزدیک شدن به روز ولنتاین در همه مغازه های و خیابان های در ایران پرشده از کالاهای مرتبط با روز ولنتاین این درحالی است که هزاران سال قبل ولنتاین مسیحی ایرانیان باستان روزی موسوم به روز عشق (سپندارمذگان) داشتند. تاریخ روز سپندارمذگان یا روز عشق در روز 5 اسفندماه می باشد.
فلسفه روز عشق به این صورت بوده است که در ایران باستان هر ماه را 30 روز حساب می کردند و هر ماه ها یک اسم داشتند و هریک از روزهای ماه نیز یک اسم داشتند.
سپندارمذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می کردند.